Skip to main content

2022: BMW C400 motorscooters als Voge 350 SR4 verkocht

De BMW C400GT en C400X motorscooters worden in China bij het gigantische Loncin geproduceerd, maar nu gaan de Chinezen hetzelfde model onder het eigen merk Voge  verkopen. De Voge 350 SR4 die op de EICMA in Milaan werd getoond, wijkt immers maar amper af van de ‘Duitse’ motorscooter. Uiterlijk is er een ander dashboard en zijn er aanpassingen aan de kuip gedaan, zodat de scooters niet direct herkenbaar zijn als hetzelfde model. Maar, afgezien van die kleine accenten, zijn er onderhuids geen technische verschillen. Dezelfde remmen, dezelfde vering, hetzelfde motorblok, met dezelfde Chinese gründlichkeit gebouwd. 

Met de snelle globalisering van de automotive-productie, ontstaan er wereldwijde samenwerkingverbanden, waarbij de productie steeds vaker naar China of India verschuift. Dit is een logische stap om de kosten laag te houden, maar het zorgt ook voor soms vreemd ogende ‘badge engineering’, waarmee bedoeld wordt dat alleen de stickers verschillen. Daar komt bij dat de Chinese producenten veel leren van de productie voor de bestaande grote motormerken, die steeds vaker kiezen voor productie in Azië. Afgezien van de business hiervan, krijgen ze dus tegelijkertijd ‘les’ in de wensen van de Europese en Amerikaanse klanten, om zo enorme stappen te kunnen maken op het vlak van bouwkwaliteit en ontwikkeling. Recent dook er al een CF Moto op, die qua bouwkwaliteit kan wedijveren met de Japanse montageprecisie

Resultaat is dat er in het komende jaar een Chinese ‘kloon’ op de markt komt, die eigenlijk gewoon het origineel is. de Voge wordt iets lager neergezet (29 tegen 34 pk) qua motorische waarden, maar vaak is dit alleen op papier zo, of is een kleine (softwarematige) ingreep hier debet aan. Dit om het Chinese product iets minder concurrentiewaardig te laten zijn dan het origineel van de opdrachtgever. Overigens klopt de cilinderinhoud van de Chinese versie beter dan de Duitse, op de BMW website blijkt de 400 feitelijk inderdaad 350 cc te hebben. 

Het kan overigens nog veel gekker: op de Fillipijnen wordt de Kawasaki Dominar 400 verkocht, in feite een omgestickerde versie van de Bajaj Dominar 400, die weer veel overeenkomsten met de 390-modellen van KTM vertoont en dan ook het motorblok van de KTM’s gebruikt. Tel daarbij alle KTM’s die ook als Husqvarna of GasGas worden verkocht, en het is duidelijk dat ‘badge engineering’ in 2022 volledig door gaat zetten. 

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws