In 2020 werden er in Nederland 14.622 nieuwe motorfietsen op kenteken gezet, een groei van 4,72 procent ten opzichte van 2019, zo blijkt uit de cijfers van RDC. Daarmee overtreft 2020 de afgelopen 10 jaar. Met een spectaculaire last-minute actie pakte BMW gisteren alsnog het marktleiderschap, waarmee het merk voor de elfde keer op rij marktleider werd. Met 2541 registraties pakten de Duitsers zo een minimale voorsprong van uiteindelijk maar 64 motorfietsen op Yamaha, dat eigenlijk al zeker leek van de overwinning. Daarvoor moest BMW in de laatste week van 2020 wel 189 motoren op naam zetten, waardoor de score voor december 244 werd, een extreme stijging ten opzichte van de 31 stuks in december 2019.
Merken
Daarmee pakt BMW een marktaandeel van 17,4%, Yamaha heeft 16,9% en Kawasaki is met 2197 units goed voor 15%, waarmee deze drie merken samen bijna exact de helft van de hele Nederlandse motormarkt van 2020 in handen hadden. Bijna de hele groei van de totale markt ten opzichte van 2019 komt dan ook bij deze drie merken vandaan, ze verkochten respectievelijk 11, 15 en 15 procent meer dan in 2019 en vestigden zo nieuwe verkooprecords voor het afgelopen decennium. Daarachter daalde de rest van de Top10 juist, met uitzondering van Triumph. Net buiten de Top 10 deden zowel Royal Enfield (179 motoren), Moto Guzzi (161) en Indian Motorcycle (129) het goed met flinke groeicijfers.
De Top 10 van best verkopende motormerken 2020 (Bron: RDC)
Merk | Aantal | Marktaandeel | +/- % | |
1 | BMW | 2541 | 17,38% | 10,77% |
2 | Yamaha | 2477 | 16,94% | 14,84% |
3 | Kawasaki | 2197 | 15,03% | 14,67% |
4 | Honda | 1235 | 8,45% | -3,14% |
5 | KTM | 1175 | 8,04% | -6,45% |
6 | Suzuki | 995 | 6,80% | -6,92% |
7 | Harley-Davidson | 892 | 6,10% | -9,72% |
8 | Triumph | 610 | 4,17% | 2,01% |
9 | Piaggio | 578 | 3,95% | -13,99% |
10 | Ducati | 446 | 3,05% | -17,25% |
Modellen
Qua modellen is er al jaren hetzelfde beeld: de BMW R1250GS voert ook voor de elfde keer op rij de lijst ongenaakbaar aan. Het model is zelfs zo sterk, dat het als eigen merk op 7 in de Motormerken Top 10 zou staan. Een winstgevend merk ook, in de wetenschap dat er in Nederland (als enige land te wereld) meer van de dure Adventure-versie verkocht worden dan de standaard GS, al zou dat dit jaar door de geforceerde registraties eind december (89 stuks) misschien anders liggen. Daarachter komt bij BMW Motorrad alleen nog altijd lange tijd niks, want de nieuwe nummers 2 & 3 van het merk (F900R en F900XR scoren in 2020 respectievelijk weliswaar 206 en 207 kentekenregistraties, maar per model werden er 28 en 29 in de laatste dagen van december alvast opgeschreven voor verkoop volgend jaar. Daarbij is maar liefst 40% van alle BMW’s dit jaar als “branchevoertuig” geregistreerd, dus eerst door de dealer geregistreerd als mogelijke testmotor o.i.d.
Achter de GS regeert de middenklasser, vooral met modulaire bouw. Zo is de MT-serie van Yamaha onverminderd populair, met een opvallende rol voor de XT700 Ténéré, die wel alle verkoop van het Tracer 700-zustermodel wegtrekt. Ook de Kawasaki 650’s zijn sterk aanwezig, met zowel de naked Z als de adventure-Versys van de groenen in de top 10. Opvallend detail: op 15 en 16 kwamen de 1000cc-versies van de Kawasaki Versys en Suzuki V-Strom exact gelijk op 198 stuks uit.
Motorfietsverkopen 2020: modellen Top 10 (bron: RDC)
BMW R1250GS/A | 983 |
Yamaha MT-07 | 494 |
Kawasaki Z900 | 439 |
Piaggio Vespa GTS | 404 |
Kawasaki Z650 | 357 |
Yamaha MT-09 | 341 |
Yamaha Tracer 900 | 338 |
Yamaha XT 700 Tenere | 3l5 |
Kawasaki Versys 650 | 279 |
Suzuki V-Strom 650 A/XTA | 274 |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven