Door het indienen van een CARB-homologatiedocument in Californië, is bekend geworden dat Honda met een vernieuwde versie van de CBR600RR Supersport zal komen. Die nieuwe versie zal vooral 10 kilo lichter zijn dan het huidige 2016 model, wat daar nog altijd geleverd wordt. Opvallend, omdat bijna alle motorfabrikanten al een paar jaar geen updates meer doorvoeren in de Supersport 600 modellen omdat het publiek er amper in is geïnteresseerd. De gewichtsafname wordt weergegeven in de EIM oftewel Equivalent Inertia Mass, een door de Amerikanen gebruikte eenheid om de emissies van het volledig beladen voertuig eerlijk te meten.
Het aparte is wel dat er rondom Euro 4 meestal sprake is van een gewichtstoename, heeft met het toevoegen van de techniek die het mogelijk maakt om de Euro4 homologatie te behalen, die op dit moment in de Supersport-klasse alleen aanwezig is voor de Yamaha YZF-R6 en de MV Agusta 675. Tot nu toe leek het erop dat de andere fabrikanten geen moeite zouden doen om in deze homologatie te investeren, waardoor de Honda CBR600RR, maar ook de Kawasaki ZX-6R en de Suzuki GSX-R600, niet meer nieuw verkocht mogen worden. De fabrikanten maken de rekensom waarin homologatie enkele miljoenen kost, waardoor niet alleen de fabrikanten kosten moeten maken, maar de 600’s ook nog eens veel duurder moeten worden, wat de al zeer geringe verkoop nog verder zou doen dalen, waardoor het gewoon geen winstgevende business meer is.
Er zijn nu echter al wel langer geruchten dat de Japanse fabrikanten onderling hebben afgesproken om dit nu allemaal toch alsnog te doen, ook is er al langer het verhaal dat Kawasaki met een gehomolgeerde versie van de ZX-6R (636 & 600) komt. Ook Kawasaki heeft in mei dan ook een nieuw motorblok aangemeld bij CARB. Hoofdreden voor het alsnog (kostbare) homologeren van de 600’s, is het feit dat anders in de motorsport de Supersport 600 ten dode opgeschreven is; daarvoor zijn immers voor de straat gehomologeerde motoren de basis. Met het wegvallen van deze klasse ontstaat er op de circuits een gapend gat tussen de Supersport 300 met zo’n 50 PK en de Superbikes met tot wel 250 PK, een onwenselijke situatie voor de doorgroei van jonge coureurs.
Dit zou kunnen betekenen dat deze 2019 Honda CBR600RR wel eens de voorbode van een wederopstanding van de Supersport 600-klasse kan zijn.
Update 6 september 2018: In Amerika heeft Honda het 2019 model van de CBR600RR (foto onder) aangekondigd. Tegen de verwachtingen in is dit hetzelfde model als het 2018 model.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven