Zojuist heeft Ducati tijdens een persconferentie het motorblok van haar toekomstige Panigale V4 model onthuld. Het getoonde motorblok vertoont, zoals verwacht, grote gelijkenissen met dat van het Desmosedici MotoGP motorblok, zoals dat ook in de Desmosedici RR straatversie werd gebruikt. Ducati CEO Claudio Domenicali bevestigde dat het nieuwe model Panigale V4 gaat heten, waarbij het Desmosedici Stradale motorblok voor een zeer vlak koppel van 120 Nm tussen de 8700 en 12.200 toeren gaat zorgen. Het topvermogen van de straatversie moet “meer dan 210 PK” bij 13.000 toeren gaan leveren. Daarbij draait de krukas in tegengestelde richting, waarbij ‘twin pulse’ oftewel ‘long bang’ 70-graden ontstekingsintervallen ervoor zorgen dat het qua gevoel en geluid heel dicht bij de V-twin in de buurt blijft. De V4 blijft wel een hoek van 90 graden houden, maar het blok wordt wel verder gedraaid, namelijk 42 graden. Dit in verband met extra ruimte voor de radiator en de mogelijkheid het draaipunt van de swingarm zo ver mogelijk naar voren te halen. Het blok zelf dient ook als dragend deel voor de gehele motorfiets, waarvan volgens Ducati de straatversie al klaar is.
Vraag is nog wel hoe het met de raceversie vanaf 2019 zal gaan, met 1100 cc (eigenlijk zelfs 1103 uit 81 x 53.5 mm) voldoet de V4 namelijk niet aan de regels voor het WorldSBK, waarin 1000 de maximale cilinderinhoud is voor viercilinders. Er zijn dan eigenlijk twee mogelijkheden: er wordt een 1000 cc (Panigale V4 1000R) homologatieversie gebouwd (en verkocht), dit is de route die Ducati nu aangeeft. Alternatief is dat Ducati gaat proberen de regels veranderd te krijgen, zoals ze dat al eerder bij de V-twin deden.
Op onze Facebookpagina vindt u een MEGA-gallery van het nieuwe motorblok, alsmede een mooie video: https://www.facebook.com/nieuwsmotor/. Tevens kunt onderaan deze pagina de exclusieve “beautyvideo” van het nieuwe motorblok bekijken en de voorlopige technische gegevens zien.
https://www.youtube.com/watch?v=Kx0RRdPOykY}
Belangrijkste technische gegevens:
• 1,103 cm³ 4-cilinder 90-graden V
• Boring x slag 81 x 53.5 mm
• Compressieverhouding 14:1
• Maximum vermogen meer dan 210 pk bij 13,000 rpm
• Maximum koppel meer dan 120 Nm van 8,750 tot 12,250 rpm
• Counter-rotating krukas
• Twin Pulse ontstekingsvolgorde, kruktappen zijn 70° verzet
• Euro 4 emissie
• Desmodromic ketting aangedreven timing met dubbele bovenliggende nokkenassen, 4 kleppen per cilinder
• Natte meerplaats koppeling met anti-patter servo
• Semi-dry sump smering met 4 oliepompen: 1 opvoer en 3 terugvoer
• Brandstofsysteem met 4 ovale gaskleppen (52 mm diameter equivalent) en variabele inlaatkelken
• 6-versnellingsbak met DQS up/down systeem
• 24,000 km “Desmo-service” onderhoudsinterval

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven