Exact een jaar geleden toonde Benelli op de EICMA een prototype van een nieuw model met een klassieke naam, de Leoncino 500 (welp). Nu kondigt het Chinese merk met de Italiaanse naam aan dat begin 2017 het productiemodel er in twee versies zal zijn, de Stradale en de Scrambler. Daarnaast wordt er een lichte allroad gepresenteerd in de vorm van de TRK 502.
Beide Leoncinio’s zijn uitgerust met de vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt van 499,6 cc, die 48 pk bij 8.500 tpm en een maximum koppel van 45 Nm bij 5000 toeren per minuut levert. Dat blok heeft dubbele bovenliggende nokkenassen, 4 kleppen per cilinder, dubbele 37 mm gasklephuizen en een 6-versnellingsbak. Een stalen buizenframe draagt het geheel, het zadel is met 785 mm vrij laag. De Stradale versie heeft een upside-down voorvork en een swingarm met schokdemper. Het ABS-remsysteem grijpt aan op een 320 mm dubbele schijf met radiale vierzuiger remklauwen en een 260 mm schijf en een enkelzuiger remklauw achter. De “Scrambler” of “Trail” is in theorie gemaakt voor offroadgebruik en daarom voorzien van een aluminium velgen; een 19 inch voor en een 17” achter met respectievelijk 110/80 en 150/70 banden. De Trail heeft langere veerwegen en een hoger zadel op 820 millimeter. Beide modellen komen in de eerste helft van 2017 beschikbaar in de kleuren rood, zilver, groen en zwart, een prijs moet worden vastgesteld.
Ook dit jaar zal Benelli de TRK 520 Twin Adventure allroad wederom onthullen, maar ook dit model met hetzelfde motorblok werd vorig jaar al getoond. Het lijkt er nu op dat het model productiegereed is en leverbaar wordt in drie kleuren; wit, grijs en rood.
Benelli is al jaren in Chinese handen maar heeft nog een ontwikkelingsafdeling in Italië. De ontwikkelingen van het merk zijn lastig te volgen omdat er in verschillende markten totaal verschillende modellen worden verkocht en aankondigingen over productie of levering vaak niet haalbaar blijken. Recent werd nog gemeld dat de Italiaanse afdeling failliet was verklaard, maar er blijven modellen aangekondigd worden.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven