Skip to main content

2016 KTM Superduke GT, Superduke R SE en 690 Duke

Op de EICMA in Milaan presenteert KTM vandaag vier nieuwe 2016 modellen: de 1290 Superduke GT, 1290 Superduke R Special Edition, 690 Duke en de 690 Duke R

1290 Superduke GT 
KTM breidt het hogere segment van hun straat modellen uit met de 1290 Superduke GT. Met de nieuwe 2016 Superduke 1290 GT wil de Oostenrijkse fabrikant een ‘marathon sprinter’ neerzetten, waarbij het SuperDuke motorblok met 173 PK en 144 Nm ongewijzigd blijft. Het 2016 model is uitgerust met motorcycle stability control, inclusief traction control en C-ABS. Beide systemen werken met een hellingshoeksensor. Verder is de Superduke GT uitgerust met verschillende Rider Modes, semi-actieve vering en een quickshifter. De GT is bedoeld voor het rijden van lange afstanden, met onder andere een 23 liter tank, een verlengd subframe met geïntegreerde zijkofferhouders, verwarmde handvatten, cruise control, extra comfortabele zadel en een verstelbaar windscherm. Daarnaast is de GT uitgerust met LED bochtverlichting en dagrijverlichting, zoals dat ook te zien was op de 1290 Super Adventure.

1290 Superduke R Special Edition
Voor 2016 heeft de Oostenrijkse fabrikant een special edition van de Superduke R getoond. In vergelijking met de normale Superduke R is bij de Superduke R SE een gewichtsreductie gerealiseerd, al blijft nog even in het midden hoeveel. De SE is vooral volgehangen met KTM Powerparts, zoals een Akrapovič titanium demper, wave remschijven, een stijvere kroonplaatconfiguratie en een verstelbare rem- en koppelingshendel. Verder wordt de SE geleverd met een speciaal zadel voor circuit gebruik en een speciaal kleurenschema, waarbij de oranje geanodiseerde delen of carbon accessoires zorgen voor de finishing touch.

690 Duke
De vernieuwde eencilinder in de 690 Duke levert 73pk (ipv 68 in het vorige model) en voldoet desondanks toch aan de Euro4 emissie normering. Hierbij is het blok toch subtieler vanwege het gebruik van verschillende balansassen en een bredere powerband dan voorgaande modellen. De vernieuwde geometrie van het rijwielgedeelte biedt meer stabiliteit en precisie. Qua uitrusting is de Duke er ook op vooruit gegaan, aangezien het vernieuwde model beschikt over een boordcomputer met een TFT kleurendisplay en standaard ABS. Optioneel wordt de Duke geleverd met een Track pack, waarmee meerdere rijmodi gekozen kan worden, zoals sport of regen en een “supermoto modus”, evenals traction control en aan anti slip programma.

690 Duke R
De 690 Duke wordt ook leverbaar als een Duke R, waarbij het vermogen opgeschroefd is naar 75pk doordat een Akrapovič demper is gemonteerd. Verder wordt de Duke R geleverd met Brembo monoblock remklauwen en volledig instelbare WP vering. De R wordt ook voorzien van hellingshoek-afhankelijke ABS, een Traction control systeem, anti slip programma en de supermoto modus, wat optioneel is op de normale Duke. Ook de R krijgt het vernieuwde TFT beeldscherm en vernieuwde geometrie en details als een seatcover, oranje wielen en frame en LED richtingaanwijzers.

Hieronder vindt u alle technische gegevens en veel foto’s van de 1290 Superduke GT, 1290 Superduke R Special Edition, 690 Duke en 690 Duke R, plus een actievideo van de 2016 Duke R

https://www.youtube.com/watch?v=n6DigmIvsZ8|2016 KTM Duke R action video}

Technische specificaties 1290 Superduke GT

Motor  
Motor type 2 cilinder, 4takt V 75°
Cilinder inhoud 1.301 cc
Boring x slag 108 x 71 mm
Vermogen 127kW (173pk) @ 9.500 toeren
Koppel 144 Nm @ 6.750 toeren
Compressie ratio 13,2:1
Transmissie 6 versnellingen
Brandstofsysteem Keihin EFI (56mm)
Klepbediening 4V / DOHC
Smering 3 pomps druk smering
Primaire overbrenging 40:79
Eind overbrenging 17:38
Koelsysteem Vloeistof
Koppeling PASC hydraulische slipper clutch
Motor management Keihin EMS met RBW en cruise control, dubbele ontsteking
Tractie controle MTC (3 modi, uitschakelbaar)
   
Chassis  
Frame Chroom-Molybdeen-stalen trellis frame, poedercoat
Subframe Chroom-Molybdeen-stalen trellis frame, poedercoat
Stuur Aluminium, Ø 28/22mm
Voorvering WP semi-actieve USD Ø 48mm
Achtervering WP semi-actieve monoshock
Veerwegen voor/achter 125/156 mm
Voorrem 2x Brembo Monoblock, radiale vierzuiger remklauwen. Schijven Ø320 mm
Achterrem Brembo twee zuiger remklauw. Schijf Ø240 mm
ABS Bosch 9ME Combined ABS (incl. bochten ABS en supermoto modus, uitschakelbaar)
Wielen voor/achter Gegoten aluminium 3,50×17″ / 6,00×17″
Bandenmaat voor/achter 120/70 ZR 17 /190/55 ZR 17
Balhoofdhoek 65,1°
Naloop 107 mm
Wielbasis 1.482 ± 15 mm
Grondspeling 140 mm
Zithoogte 835 mm
Tank inhoud ± 23 l/3,5 l reserve
Droog gewicht ±205 kg
Gewicht rijklaar 228kg, inclusief benzine

 

Technische specificaties 1290 Superduke R Special Edition

Motor  
Motor type 2 cilinder, 4takt V 75°
Cilinder inhoud 1.301 cc
Boring x slag 108 x 71 mm
Vermogen 127kW (173pk) @ 9.500 toeren
Koppel 144 Nm @ 6.750 toeren
Compressie ratio 13,2:1
Transmissie 6 versnellingen
Brandstofsysteem Keihin EFI (56mm)
Klepbediening 4V / DOHC
Smering 3 pomps druk smering
Primaire overbrenging 40:79
Eind overbrenging 17:38
Koelsysteem Vloeistof
Koppeling PASC hydraulische slipper clutch
Motor management Keihin EMS met RBW en cruise control, dubbele ontsteking
Tractie controle MTC (3 modi, uitschakelbaar)
   
Chassis  
Frame Chroom-Molybdeen-stalen trellis frame, poedercoat
Subframe Chroom-Molybdeen-stalen trellis frame, poedercoat
Stuur Aluminium, Ø 28/22mm
Voorvering WP semi-actieve USD Ø 48mm
Achtervering WP semi-actieve monoshock
Veerwegen voor/achter 125/156 mm
Voorrem 2x Brembo Monoblock, radiale vierzuiger remklauwen. Schijven Ø320 mm
Achterrem Brembo twee zuiger remklauw. Schijf Ø240 mm
ABS Bosch 9M+ Twee kanaal (incl. supermoto modus, uitschakelbaar)
Wielen voor/achter Gegoten aluminium 3,50×17″ / 6,00×17″
Bandenmaat voor/achter 120/70 ZR 17 /190/55 ZR 17
Balhoofdhoek 65,1°
Naloop 107 mm
Wielbasis 1.482 ± 15 mm
Grondspeling 140 mm
Zithoogte 835 mm
Tank inhoud ± 18 l/3,5 l reserve
Droog gewicht  

 

Technische specificaties 690 Duke

Motor  
Motor type Eencylinder, viertakt
Cilinder inhoud 690 cc
Boring x slag 105 x 80 mm
Vermogen 54 kW (73pk) @ 8.000 toeren
Koppel 74 Nm @ 6.500 toeren
Compressie ratio 12,7:1
Transmissie 6 versnellingen
Brandstofsysteem Keihin EFI (50mm)
Klepbediening 4v OHC
Smering 2 pomps druksmering
Primaire overbrenging 36:79
Eind overbrenging 16:40
Koelsysteem Vloeistof
Koppeling APTC slipperclutch, hydraulisch
Motor management Keihin EMS met RBW, dubbele ontsteking
Tractie controle TC (3 modi, uitschakelbaar, optioneel)
   
Chassis  
Frame Chroom-Molybdeen-stalen trellis frame, poedercoat
Subframe Aluminium, poedercoat
Stuur Aluminium Ø 28/22 mm
Voorvering WP USD Ø 43 mm
Achtervering WP Monoshoch met Pro-Lever linkage
Veerwegen voor/achter 135 / 135 mm
Voorrem Enkele Brembo vierzuiger, radiale remklauw. Schijf Ø 320 mm
Achterrem Enkele Brembo enkele zuiger remklauw. Schijf Ø 240 mm
ABS Bosch 9m+ twee kanaals (uitschakelbaar, supermoto modus optioneel)
Wielen voor/achter 3,50 x 17″/ 5,00 x 17″
Bandenmaat voor/achter 120/70 R 17 / 160/60 R 17
Balhoofdhoek 63,5°
Wielbasis 1.466 ± 15 mm
Grondspeling 192 mm
Zithoogte 835 mm
Tank inhoud ±14 l / 3,2 l reserve
Droog gewicht ±148,5 kg

 

Technische specificaties 690 Duke R

Motor  
Motor type Eencylinder, viertakt
Cilinder inhoud 690 cc
Boring x slag 105 x 80 mm
Vermogen 55 kW (75pk) @ 8.000 toeren
Koppel 74 Nm @ 6.500 toeren
Compressie ratio 12,7:1
Transmissie 6 versnellingen
Brandstofsysteem Keihin EFI (50mm)
Klepbediening 4v OHC
Smering 2 pomps druksmering
Primaire overbrenging 36:79
Eind overbrenging 16:40
Koelsysteem Vloeistof
Koppeling APTC slipperclutch, hydraulisch
Motor management Keihin EMS met RBW, dubbele ontsteking
Tractie controle MTC (3 modi, uitschakelbaar)
   
Chassis  
Frame Chroom-Molybdeen-stalen trellis frame, poedercoat
Subframe Aluminium, poedercoat
Stuur Aluminium Ø 28/22 mm
Voorvering WP USD Ø 43 mm
Achtervering WP Monoshoch met Pro-Lever linkage
Veerwegen voor/achter 150 / 150 mm
Voorrem Enkele Brembo monoblock vierzuiger, radiale remklauw. Schijf Ø 320 mm
Achterrem Enkele Brembo enkele zuiger remklauw. Schijf Ø 240 mm
ABS Bosch 9M+ twee kanaals (incl. bochten-ABS, uitschakelbaar, supermoto modus)
Wielen voor/achter 3,50 x 17″/ 5,00 x 17″
Bandenmaat voor/achter 120/70 R 17 / 160/60 R 17
Balhoofdhoek 63,5°
Wielbasis 1.466 ± 15 mm
Grondspeling 192 mm
Zithoogte 865 mm
Tank inhoud ±14 l / 3,2 l reserve
Droog gewicht ±147,5 kg

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws