Op de EICMA in Milaan presenteert KTM vandaag vier nieuwe 2016 modellen: de 1290 Superduke GT, 1290 Superduke R Special Edition, 690 Duke en de 690 Duke R.
1290 Superduke GT
KTM breidt het hogere segment van hun straat modellen uit met de 1290 Superduke GT. Met de nieuwe 2016 Superduke 1290 GT wil de Oostenrijkse fabrikant een ‘marathon sprinter’ neerzetten, waarbij het SuperDuke motorblok met 173 PK en 144 Nm ongewijzigd blijft. Het 2016 model is uitgerust met motorcycle stability control, inclusief traction control en C-ABS. Beide systemen werken met een hellingshoeksensor. Verder is de Superduke GT uitgerust met verschillende Rider Modes, semi-actieve vering en een quickshifter. De GT is bedoeld voor het rijden van lange afstanden, met onder andere een 23 liter tank, een verlengd subframe met geïntegreerde zijkofferhouders, verwarmde handvatten, cruise control, extra comfortabele zadel en een verstelbaar windscherm. Daarnaast is de GT uitgerust met LED bochtverlichting en dagrijverlichting, zoals dat ook te zien was op de 1290 Super Adventure.
1290 Superduke R Special Edition
Voor 2016 heeft de Oostenrijkse fabrikant een special edition van de Superduke R getoond. In vergelijking met de normale Superduke R is bij de Superduke R SE een gewichtsreductie gerealiseerd, al blijft nog even in het midden hoeveel. De SE is vooral volgehangen met KTM Powerparts, zoals een Akrapovič titanium demper, wave remschijven, een stijvere kroonplaatconfiguratie en een verstelbare rem- en koppelingshendel. Verder wordt de SE geleverd met een speciaal zadel voor circuit gebruik en een speciaal kleurenschema, waarbij de oranje geanodiseerde delen of carbon accessoires zorgen voor de finishing touch.
690 Duke
De vernieuwde eencilinder in de 690 Duke levert 73pk (ipv 68 in het vorige model) en voldoet desondanks toch aan de Euro4 emissie normering. Hierbij is het blok toch subtieler vanwege het gebruik van verschillende balansassen en een bredere powerband dan voorgaande modellen. De vernieuwde geometrie van het rijwielgedeelte biedt meer stabiliteit en precisie. Qua uitrusting is de Duke er ook op vooruit gegaan, aangezien het vernieuwde model beschikt over een boordcomputer met een TFT kleurendisplay en standaard ABS. Optioneel wordt de Duke geleverd met een Track pack, waarmee meerdere rijmodi gekozen kan worden, zoals sport of regen en een “supermoto modus”, evenals traction control en aan anti slip programma.
690 Duke R
De 690 Duke wordt ook leverbaar als een Duke R, waarbij het vermogen opgeschroefd is naar 75pk doordat een Akrapovič demper is gemonteerd. Verder wordt de Duke R geleverd met Brembo monoblock remklauwen en volledig instelbare WP vering. De R wordt ook voorzien van hellingshoek-afhankelijke ABS, een Traction control systeem, anti slip programma en de supermoto modus, wat optioneel is op de normale Duke. Ook de R krijgt het vernieuwde TFT beeldscherm en vernieuwde geometrie en details als een seatcover, oranje wielen en frame en LED richtingaanwijzers.
Hieronder vindt u alle technische gegevens en veel foto’s van de 1290 Superduke GT, 1290 Superduke R Special Edition, 690 Duke en 690 Duke R, plus een actievideo van de 2016 Duke R
https://www.youtube.com/watch?v=n6DigmIvsZ8|2016 KTM Duke R action video}
Technische specificaties 1290 Superduke GT
Motor | |
Motor type | 2 cilinder, 4takt V 75° |
Cilinder inhoud | 1.301 cc |
Boring x slag | 108 x 71 mm |
Vermogen | 127kW (173pk) @ 9.500 toeren |
Koppel | 144 Nm @ 6.750 toeren |
Compressie ratio | 13,2:1 |
Transmissie | 6 versnellingen |
Brandstofsysteem | Keihin EFI (56mm) |
Klepbediening | 4V / DOHC |
Smering | 3 pomps druk smering |
Primaire overbrenging | 40:79 |
Eind overbrenging | 17:38 |
Koelsysteem | Vloeistof |
Koppeling | PASC hydraulische slipper clutch |
Motor management | Keihin EMS met RBW en cruise control, dubbele ontsteking |
Tractie controle | MTC (3 modi, uitschakelbaar) |
Chassis | |
Frame | Chroom-Molybdeen-stalen trellis frame, poedercoat |
Subframe | Chroom-Molybdeen-stalen trellis frame, poedercoat |
Stuur | Aluminium, Ø 28/22mm |
Voorvering | WP semi-actieve USD Ø 48mm |
Achtervering | WP semi-actieve monoshock |
Veerwegen voor/achter | 125/156 mm |
Voorrem | 2x Brembo Monoblock, radiale vierzuiger remklauwen. Schijven Ø320 mm |
Achterrem | Brembo twee zuiger remklauw. Schijf Ø240 mm |
ABS | Bosch 9ME Combined ABS (incl. bochten ABS en supermoto modus, uitschakelbaar) |
Wielen voor/achter | Gegoten aluminium 3,50×17″ / 6,00×17″ |
Bandenmaat voor/achter | 120/70 ZR 17 /190/55 ZR 17 |
Balhoofdhoek | 65,1° |
Naloop | 107 mm |
Wielbasis | 1.482 ± 15 mm |
Grondspeling | 140 mm |
Zithoogte | 835 mm |
Tank inhoud | ± 23 l/3,5 l reserve |
Droog gewicht | ±205 kg |
Gewicht rijklaar | 228kg, inclusief benzine |
Technische specificaties 1290 Superduke R Special Edition
Motor | |
Motor type | 2 cilinder, 4takt V 75° |
Cilinder inhoud | 1.301 cc |
Boring x slag | 108 x 71 mm |
Vermogen | 127kW (173pk) @ 9.500 toeren |
Koppel | 144 Nm @ 6.750 toeren |
Compressie ratio | 13,2:1 |
Transmissie | 6 versnellingen |
Brandstofsysteem | Keihin EFI (56mm) |
Klepbediening | 4V / DOHC |
Smering | 3 pomps druk smering |
Primaire overbrenging | 40:79 |
Eind overbrenging | 17:38 |
Koelsysteem | Vloeistof |
Koppeling | PASC hydraulische slipper clutch |
Motor management | Keihin EMS met RBW en cruise control, dubbele ontsteking |
Tractie controle | MTC (3 modi, uitschakelbaar) |
Chassis | |
Frame | Chroom-Molybdeen-stalen trellis frame, poedercoat |
Subframe | Chroom-Molybdeen-stalen trellis frame, poedercoat |
Stuur | Aluminium, Ø 28/22mm |
Voorvering | WP semi-actieve USD Ø 48mm |
Achtervering | WP semi-actieve monoshock |
Veerwegen voor/achter | 125/156 mm |
Voorrem | 2x Brembo Monoblock, radiale vierzuiger remklauwen. Schijven Ø320 mm |
Achterrem | Brembo twee zuiger remklauw. Schijf Ø240 mm |
ABS | Bosch 9M+ Twee kanaal (incl. supermoto modus, uitschakelbaar) |
Wielen voor/achter | Gegoten aluminium 3,50×17″ / 6,00×17″ |
Bandenmaat voor/achter | 120/70 ZR 17 /190/55 ZR 17 |
Balhoofdhoek | 65,1° |
Naloop | 107 mm |
Wielbasis | 1.482 ± 15 mm |
Grondspeling | 140 mm |
Zithoogte | 835 mm |
Tank inhoud | ± 18 l/3,5 l reserve |
Droog gewicht |
Technische specificaties 690 Duke
Motor | |
Motor type | Eencylinder, viertakt |
Cilinder inhoud | 690 cc |
Boring x slag | 105 x 80 mm |
Vermogen | 54 kW (73pk) @ 8.000 toeren |
Koppel | 74 Nm @ 6.500 toeren |
Compressie ratio | 12,7:1 |
Transmissie | 6 versnellingen |
Brandstofsysteem | Keihin EFI (50mm) |
Klepbediening | 4v OHC |
Smering | 2 pomps druksmering |
Primaire overbrenging | 36:79 |
Eind overbrenging | 16:40 |
Koelsysteem | Vloeistof |
Koppeling | APTC slipperclutch, hydraulisch |
Motor management | Keihin EMS met RBW, dubbele ontsteking |
Tractie controle | TC (3 modi, uitschakelbaar, optioneel) |
Chassis | |
Frame | Chroom-Molybdeen-stalen trellis frame, poedercoat |
Subframe | Aluminium, poedercoat |
Stuur | Aluminium Ø 28/22 mm |
Voorvering | WP USD Ø 43 mm |
Achtervering | WP Monoshoch met Pro-Lever linkage |
Veerwegen voor/achter | 135 / 135 mm |
Voorrem | Enkele Brembo vierzuiger, radiale remklauw. Schijf Ø 320 mm |
Achterrem | Enkele Brembo enkele zuiger remklauw. Schijf Ø 240 mm |
ABS | Bosch 9m+ twee kanaals (uitschakelbaar, supermoto modus optioneel) |
Wielen voor/achter | 3,50 x 17″/ 5,00 x 17″ |
Bandenmaat voor/achter | 120/70 R 17 / 160/60 R 17 |
Balhoofdhoek | 63,5° |
Wielbasis | 1.466 ± 15 mm |
Grondspeling | 192 mm |
Zithoogte | 835 mm |
Tank inhoud | ±14 l / 3,2 l reserve |
Droog gewicht | ±148,5 kg |
Technische specificaties 690 Duke R
Motor | |
Motor type | Eencylinder, viertakt |
Cilinder inhoud | 690 cc |
Boring x slag | 105 x 80 mm |
Vermogen | 55 kW (75pk) @ 8.000 toeren |
Koppel | 74 Nm @ 6.500 toeren |
Compressie ratio | 12,7:1 |
Transmissie | 6 versnellingen |
Brandstofsysteem | Keihin EFI (50mm) |
Klepbediening | 4v OHC |
Smering | 2 pomps druksmering |
Primaire overbrenging | 36:79 |
Eind overbrenging | 16:40 |
Koelsysteem | Vloeistof |
Koppeling | APTC slipperclutch, hydraulisch |
Motor management | Keihin EMS met RBW, dubbele ontsteking |
Tractie controle | MTC (3 modi, uitschakelbaar) |
Chassis | |
Frame | Chroom-Molybdeen-stalen trellis frame, poedercoat |
Subframe | Aluminium, poedercoat |
Stuur | Aluminium Ø 28/22 mm |
Voorvering | WP USD Ø 43 mm |
Achtervering | WP Monoshoch met Pro-Lever linkage |
Veerwegen voor/achter | 150 / 150 mm |
Voorrem | Enkele Brembo monoblock vierzuiger, radiale remklauw. Schijf Ø 320 mm |
Achterrem | Enkele Brembo enkele zuiger remklauw. Schijf Ø 240 mm |
ABS | Bosch 9M+ twee kanaals (incl. bochten-ABS, uitschakelbaar, supermoto modus) |
Wielen voor/achter | 3,50 x 17″/ 5,00 x 17″ |
Bandenmaat voor/achter | 120/70 R 17 / 160/60 R 17 |
Balhoofdhoek | 63,5° |
Wielbasis | 1.466 ± 15 mm |
Grondspeling | 192 mm |
Zithoogte | 865 mm |
Tank inhoud | ±14 l / 3,2 l reserve |
Droog gewicht | ±147,5 kg |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven