Skip to main content

KTM: in 2012 nieuwe Superduke, Adventure en eencilinders

Tijdens een fabrieksbezoek van Nieuwsmotor.nl aan KTM in Mattighofen (Oostenrijk), kondigde Robert Prielinger, hoofd van Ontwikkeling/R&D van straatmotoren, de komst van nieuwe tweecilinder als een nieuwe SuperDuke en Adventure aan voor het eind van 2012, om als modeljaar 2013 op de markt te komen. Volgens Prielinger duurt het relatief lang voor de opvolgers van deze motoren komen omdat ze vol zullen zitten met door het bedrijf zelf ontwikkelde, nieuwe elektronica. Hiervoor zal wel weer samengewerkt worden met partijen als Porsche, zij waren ook betrokken bij de onwtikkeling van het ABS voor de SM-T. Prielinger vertelde dat er eind 2010 ook al een opvolger van de 990 Adventure klaarstond, maar dat deze door Stefan Pierer persoonlijk is afgekeurd daar de motor teveel op een BMW GS zou lijken. De eind 2012 te presenteren Adventure zal mogelijk in verschillende motorconfiguraties komen, waarbij hij nog geen clinderinhoud wilde noemen maar wel aangaf dat er door modulaire bouw zowel een 1200, 1000 en een lichte ( “700 – 800”) versie zou kunnen komen, als uitvloeisel van de “downsizing” in de motorcrossmodellen. In motorcross behaalde KTM namelijk zeer positieve resultaten door van 450 naar 350 cc terug te gaan, waarbij de cc-race verlaten werd in ruil voor betere handelbaarheid en tractie. Bij de “lichte” versie van de Adventure zal dan wel voor een meer “offroad” benadering gekozen worden dan bij de Triumph Tiger 800. De 2013 SuperDuke zal volgens Prielinger een compleet nieuwe motor zijn, waarop elektronica, waaronder Traction Control, een cruciale rol zal spelen. Hij wilde niet ingaan op meer details maar zei wel dat het direct weer een knallende rentree zou zijn, net als bij de introductie van de originele SuperDuke. Verder zouden klanten blij zijn dat er zoveel electronica op zit, wat kan duiden op juist weer een enorm aantal PK’s.KTM_Mattighofen_2011_thumb

Bij de eencilinders zal al in modeljaar 2012 de Duke 700 op de markt komen, we kregen zelfs een zeer ver ontwikkeld prototype te zien. Opvallend was hierbij het rondere, “bravere” uiterlijk van de koplampunit, het aggressieve uiterlijk van de huidige Duke 690 zal oeten plaatsmaken voor een uiterlijk waar een breder publiek zich door aangesproken zal voelen. Prielinger onthulde verder dat de duurdere Duke 700 R een eenzijdig opgehangen swingarm zal krijgen. Fotografie was niet toegestaan.

KTM zal naast lichte straatmotoren ( 125, 200 en 350 cc) dus doorgaan met het ontwikkelen van zwaardere straatmotoren, ondanks de door de crisis meer op offroad gerichte focus. Dit duurt langer dan men zou willen door de invloed van de crisis en het feit dat  als gevolg daarvan de ontwikkelingsafdeling van Prielinger maar 25 personeelsleden heeft. Zoals gezegd heeft het bedrijf ook meer tijd nodig om de elektronica te ontwikkelen, hierbij wordt niet gekozen voor inkoop van componenten bij anderen maar voor een geheel eigen product. Voorbeeld van de omgang met de crisis is de verkoop van de KTM RC8R 1190, die op dit moment geen geld opbrengt maar toch doorgaat. KTM wil op deze manier in de Superbike-markt aanwezig blijven, in afwachting van betere tijden. Hieronder een video van de de testfase van een zojuist van de band gerolde RC8R 1190.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws