In een kort persbericht laat Yamaha Motor Co Ltd weten dat haar Joint Venture met een Chinese motorfabrikant vanaf november 2023 opeens niet meer een samenwerking met Chongqing Jianshe Mechanical and Electric (Jianshe) is, maar met CFMoto.
In Zhuzhou Jianshe Yamaha Motor Co. Ltd. (ZJYM) werkte Yamaha samen met Jianshe, maar die heeft haar aandelen overgedragen aan de Zhejiang CFMoto Power Co, beter bekend als gewoon CFMoto. Een uiterst opvallende overstap, omdat CFMoto onder eigen naam wereldwijd steeds bekender wordt en het Chinese bedrijf vooral al productiepartner en zelfs aandeelhouder van Pierer/KTM is.
Nauwe samenwerking CFMoto met Pierer/KTM
De samenwerking tussen CFMoto en Pierer Mobility-merken KTM/Husqvarna/GasGas is zó innig, dat CFMoto onder licentie motorblokken van KTM in haar motorfietsen bouwt, bij modellen die voor CFMoto ontworpen zijn door Kiska, ook al eigendom van Pierer/KTM. Pierer is dan weer importeur van CFMoto in een groot aantal landen, waardoor die buiten Azië via het eigen KTM-importeursnetwerk verkocht worden.
De Joint Venture wisselt van naam; ZJYM wordt nu ZCYM, een acroniem voor Zhuzhou CF Yamaha Motor Co. In die nieuwe JV wordt Yamaha ook nog eens minderheidsaandeelhouder, omdat er nog een derde partij betrokken wordt; CFMoto krijg wel 50 procent maar van de 50% van Yamaha gaat 5,77% van het totaal naar -het verder niet in het bericht benoemde- Tair Yea Limited in Hong Kong, feitelijk ook China dus.
China belangrijk voor productie en verkoop
Yamaha Motor stelt dat het “China heeft aangewezen als een van haar belangrijke productie- en verkooplocaties en dat het in de toekomst de richting van de joint venture met CFMoto zal blijven bespreken, met als doel het concurrentievermogen verder te vergroten.”
Nu de Chinese motorfabrieken elk jaar beter beginnen te draaien, is het bijzonder dat zowel de Europese als Japanse motormerken volop kennis overdragen aan de Chinese en Indiase grootmachten. Daarbij lijkt het er steeds vaker op dat niet de bekende motormerken de leidende partij zijn, maar juist andersom: de Chinese en Indiase merken zijn steeds vaker de ‘oude’ motormerken de baas.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven