Yamaha verkoopt Italiaanse Moto Minarelli motorfabriek aan Fantic
Zojuist heeft Yamaha Motor Europe aangekondigd haar Italiaanse Moto Minarelli-fabriek van motorblokken eind 2020 te verkopen aan het Italiaanse motormerk Fantic. Yamaha Motor is sinds 2002 volledig eigenaar van de fabriek in Lippo di Calderara di Reno, maar was in de jaren daarvoor ook al betrokken bij het bedrijf. Vooral de eencilinder motorblokken van modellen als de XT660 werden in Italië gebouwd. Naast motorblokken voor diverse Yamaha-modellen, levert Minarelli 25% van haar producten aan andere klanten, waaronder Fantic. Dat laatste merk nam vooral de Moto Minarelli (MM) tweetaktblokken af, die ze dus nu als eigenaar van de fabriek in eigen beheer gaan bouwen.
MM produceert met 192 medewerkers jaarlijks 80.000 motorblokken van 50 tot 400 cc en levert motoren aan MBK Industrie SAS (Frankrijk), de andere Europese dochteronderneming van Yamaha, en aan andere motorfabrikanten in Europa, waaronder Fantic sinds 1970. Het lijkt vooral te gaan om een overname, maar in de aankondiging wordt gemeld dat Yamaha en Fantic nog wel blijven samenwerken: “deze operatie zorgt voor een versterking van de bestaande synergie tussen Yamaha Motor en Fantic Motor, om de samenwerking tussen de twee bedrijven naar een hoger niveau te tillen op het gebied van motorfietsen en e-mobiliteit.”
Al eerder kondigden Yamaha Motor en Fantic een samenwerking aan, maar toen betrof het nog de levering van Yamaha-motorblokken aan de kleine Italiaanse motorfabrikant. Nu wordt dat omgezet in een overname van de productiefaciliteit. Fantic kondigde eind 2019 een terugkeer op het wereldtoneel aan als maker van enduro- en crossmotoren met de Yamaha/Minarelli-tweetakt motorblokken, waarbij de bekende Nederlandse motortuner Jan Witteveen ook een rol moet spelen.
Voor Yamaha is het afstoten van de Italiaanse fabriek een stap in de verdergaande globalisering van haar motorblokken: “deze operatie is ook in overeenstemming met de wereldwijde motorproductiestrategie van Yamaha Motor. Die is al langer aan de gang en profiteert van verbeterde efficiëntie door de wereldwijde inzet van motorplatforms en van optimalisatie van de productiecapaciteit door consolidatie van de productie van verbrandingsmotoren in de volumemarkten.”
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven