Voor Yamaha Motor Co., Ltd. was 2024 een prima jaar qua omzet en verkoop van motorfietsen, maar daalde de winst, dat was voor het eerst in vier jaar. De stijgende motorverkopen zorgden voor meer omzet, maar de nog harder gestegen kosten en mindere resultaten in andere afdelingen lieten de winst concernbreed toch dalen. Dat levert onder de streep op dat Yamaha in 2024 meer dan 4,9 miljoen motoren verkocht, wat een stijging van 2,78% ten opzichte van 2023 is, maar dat de winst met meer dan 25% daalde.
Voor 2025 verwacht Yamaha een nog grotere stijging van bijna 9,5% qua verkoopcijfers, vooral door betere zaken in de opkomende markten, maar ook in Europa moeten de verkopen stijgen van 226.000 in 2024 naar 247.000 in 2025. Waar die stijging door moet komen wordt niet specifiek duidelijk gemaakt.
Hogere verkoopcijfers
Qua motorverkopen in de “developed markets” stegen de verkopen in Europa en de Verenigde Staten, wat resulteerde in hogere aantallen dan in 2023. De aantallen in “upcoming markets” groeiden ook, voornamelijk door de hogere vraag in India en Brazilië, en overtroffen de prestaties van 2023. Als gevolg hiervan waren er voor de gehele motorfietsbusiness van Yamaha Motor hogere verkoopcijfers. De inkomsten voor de motorfietsbusiness als los segment stegen ook dankzij hogere verkopen en hogere prijzen per verkochte motor in Brazilië en India.
Hogere kosten
Stijgende arbeidskosten en hogere kosten voor “Selling, General and Administrative Expenses” (SG&A), plus de kosten van garantiegevallen en andere betalingen, leidden er dan weer toe dat de winst voor het motorsegment toch ongeveer gelijk was aan 2023.
Nieuw Medium-Term Management Plan 2025-2027
In 2024 liep het vorige Medium-Term Management Plan (MTP) af, wat deels in de corona-periode werd opgesteld. In een nieuw MTP wordt duidelijk dat de focus er de komende tijd qua motoren op gericht is om het “marktaandeel in het premiummodelsegment uit te breiden, met name in de ASEAN-regio en in opkomende markten.” Qua motoren zullen de R&D-uitgaven en kapitaalinvesteringen dan ook stijgen en worden er “volledige modelupdates voor meer dan 20 modellen” beloofd, maar er wordt niet gezegd voor welke markten dat gaat zijn.
Wat betreft elektrische voertuigen wil Yamaha “zowel de eigen platformontwikkeling als externe samenwerkingen stimuleren”. Ook word er qua duurzaamheid gekeken naar kuipdelen uit gerecycled plastic of cellulose, maar ook naar een 7% lager brandstofverbruik van alle brandstofmotoren in 2030.
Motofumi Shitara nieuwe CEO
Katsuaki Watanabe, de huidige hoogste baas van het Japanse concern, kwam eind vorig jaar onverwacht aan de leiding van het bedrijf, nadat zijn voorganger wegens ernstige familieproblemen opstapte. Watanabe was daardoor tegelijkertijd Voorzitter, Director, President, CEO en Representative Director. Hij verdeelt die posities vanaf nu met Motofumi Shitara. Watanabe blijft Voorzitter en Director, terwijl Shitara President, CEO en Representative Director wordt. Shitara was voordien Vice-President en CFO bij Yamaha Motor. In feite betekent dit dat Watanabe als hoogste baas van Yamaha nu wordt opgevolgd door Shitara, die de dagelijkse leiding overneemt.
Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven