Waarom Yamaha in België nul motoren registreerde in januari 2021
In de Belgische motorverkoopcijfers voor de maand januari van 2021 ontbreekt opvallend genoeg één merk volledig: Yamaha. Nou viel de Belgische markt in die maand wel 40% terug, waarvoor de oorzaak (extra Euro4-registraties in december) makkelijk aan te wijzen zijn, maar nul Yamaha’s is toch heel wat anders, zeker gezien de ‘Salon Promoties’ die zo’n belangrijke rol spelen in de Belgische motormarkt. De volledige stop op Yamaha-registraties voor Belgische kentekens valt gelijk met de officiële overdracht van het importeurschap van D’Ieteren Sport naar fabrieksvestiging Yamaha Motor Benelux. En daar ligt dus ook de oorzaak voor de tijdelijke nulscore.
Desgevraagd legt Mario Janssen, Country Manager Yamaha Motor Europe – Branche Benelux, dus de nieuwe Yamaha-baas voor België, uit wat er aan de hand is. “Door de overgang van de importactiviteiten in België, moesten wij als Yamaha Motor Benelux een 705-document als importvergunning aanvragen. Voor die aanvraag is een nieuw BTW-nummer een vereiste, maar in tegenstelling tot Nederland, duurt zo’n aanvraag in België vier tot zes weken. Voor onderdelen en accessoires mochten we een tijdelijk BTW-nummer gebruiken, maar voor motorfietsen kan dat niet zomaar, omdat het ook over de homologatie van gekentekende motorvoertuigen gaat. Nu is dus afgelopen donderdag dat BTW-nummer afgegeven, waarmee we de aanvraag van de importvergunning direct konden doorzetten. Als gevolg daarvan kunnnen we tot nu toe nog geen motorfietsen op een Belgisch kenteken zetten. Overigens zijn er door onze dealers wel degelijk Yamaha’s verkocht, maar die komen straks pas op kenteken als we die via de officiële route als nieuwe importeur kunnen aanvragen.”
Share
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven