Verkoopcijfers stabiliseren: 12.987 nieuwe motoren in 2017 verkocht
In 2017 werden er in Nederland 12.987 nieuwe motoren geregistreerd bij het RDW, een stijging van 1,34 procent ten opzichte van de 12.815 in 201612.815 in 2016, zo blijkt uit cijfers van VWE voertuiginformatie- en documentatie. Na de stijging van 10 procent in 2016 vlakte de groei dus in het afgelopen motorjaar flink af. Daarbij was er een wat grillig verloop waar te nemen, waarbij het weer en de vroege of (te) late uitlevering van nieuwe motorfietsen naar de motordealers de hoofdrol speelden.
Voor de achtste keer op rij is BMW Motorrad toch weer ruim marktleider geworden met 2055, al scheelde het voor de eindsprint in november en december nog maar weinig registraties ten opzichte van Yamaha (1885) en Kawasaki (1866). Opvallend in de Top 3 is wel dat BMW Motorrad in 2016 ongeveer evenveel motoren verkocht (2058), Yamaha het vorig jaar zelfs iets beter deed (2016: 1936) en Kawasaki door een actieve marketing/sales-strategie weer flink groeide (2016: 1529). De verwachting is dan ook dat deze drie merken in 2018 flink in gaan zetten om alsnog marktleider te blijven of worden. Overigens is bij een andere gegevensverstrekker (RDC) Kawasaki tweede met 1848 en Yamaha derde met 1840 geregistreerde motoren, er zitten altijd verschillen tussen de cijfers van beide informatieverstrekkers.
Net als in de voorgaande jaren is ook in 2017 de BMW R1200GS weer de best verkochte motor van Nederland met bijna 800 verkochte exemplaren. Ter vergelijking; daarmee doet de GS het beter dan de totale verkoop bij merken als Triumph, Ducati en Vespa. Opvallende hieraan is overigens dat er in 2017 veel meer GS Adventure modellen dan “gewone” GS-en werden verkocht.
Opvallende stijgers ten opzichte van vorig jaar waren in 2017 naast Kawasaki vooral KTM (955 naar 1153), Ducati (518 naar 595) en Zero (73 naar 115). Procentueel deed Mash het goed met een stijging van 33 naar 52 nieuwe kentekens. Dalers waren er ook, waarbij vooral Honda de hardste klap kreeg: in 2016 verkocht het merk er nog 1578, maar in 2017 daalde dat met maar liefst 22,6 % naar 1221. Volgens insiders is dit vooral een gevolg van de verzwakte marketing/sales organisatie na de reorganisatie en verhuizing naar België in 2013 en de in 2016 aangekondigde (maar weer afgeblazen) volgende reorganisatie. Relatief gezien ging het ook niet goed bij Moto Guzzi (67 naar 37) en het door financiële problemen geplaagde MV Agusta (54 naar 27), maar bij kleinere merken fluctueert dit altijd wat harder.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven