De Piaggio group heeft deze week haar halfjaar cijfers gepresenteerd. Het Italiaanse bedrijf waar onder andere Aprilia, Vespa en Moto Guzzi onder vallen, wist in het eerste halve jaar een omzetstijging van bijna twee procent te bewerkstelligen. In de eerste zes maanden van 2016 was de netto omzet 706,5 miljoen Euro. Ook de winst steeg ten opzichte van vorig jaar, van 24,6 miljoen Euro naar 30,0 miljoen Euro in het eerste halve jaar. Het aantal verkochte voertuigen steeg van 269.600 stuks naar 276.700 (+2,6%), waarvan 94.700 stuks commerciële voertuigen waren.
Omdat Piaggio ook kleine commerciële voertuigen en lichte scooters levert, is de Aziatische en Indische markt een belangrijke voor het bedrijf. De verkoop in Azië daalde echter met meer dan 5%, terwijl deze in India gelijk bleef. In Europa en het Amerikaanse continent steeg het aantal verkochte voertuigen met bijna 7% naar 137.600 stuks. Omdat in deze markten vaker de dure modellen verkocht worden, waren deze markten ook het belangrijkste aandeel in de omzet. De omzet steeg in Amerika en Europa met 5,3% naar 456.4 miljoen Euro. In Europa houdt Piaggio een marktaandeel van 14,8%.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven