In de kalendermaand mei van 2018 lagen de motorfiets-nieuwverkopen met 1651 motoren 1,23 % boven de 1631 van dezelfde maand in 2017, zo blijkt uit de marktcijfers van VWE voertuiginformatie en –documentatie. Hiermee herstelt de markt zich zeer licht van de onverwachte dip in de maanden maart en april. Voor de eerste vijf maanden betekent dit dat er in totaal 6627 nieuwe motoren op kenteken zijn geregistreerd, nog steeds is dat 5% minder dan de 6979 van 2017.
Daarbij lijkt het Kawasaki te gaan lukken om marktleider te blijven, het “groene” merk staat met 1042 nu flink los van de 1002 van Yamaha. BMW lijkt met 984 op weg om aan het eind van het jaar voor het eerst in acht jaar geen marktleider meer te zijn, al haalt het Duitse merk traditioneel aan het einde van het jaar meer orders binnen. Een zeer opvallende vierde plaats is er voor KTM (en zustermerk Husqvarna op 11). KTM en Husqvarna hebben de afgelopen maanden vooral haar dealernetwerk aangepakt, met een keuze voor grotere multi-brand motordealers in plaats van kleinere speciaalzaken. Harley-Davidson stabiliseert in afwachting van een mogelijke verkoopdaling door een handelsoorlog. Suzuki heeft vooral last van de zwakke line-up, maar ondanks dat is de verkoop nog redelijk gehandhaafd. Grote verliezer blijft Honda, al lijkt het erop dat de veelbesproken problemen met het dealernetwerk grotendeels zijn opgelost; alle door Honda opgelegde regels qua verkoopmarge en winkelinrichting zijn volgens insiders alsnog teruggetrokken door Honda Europe.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven