Skip to main content

Verkoopcijfers motormarkt 2020: Stijgers en dalers in detail

Zoals voor vele branches geldt, is ook voor de motorbranche het eerste halve jaar van 2020 een bijzondere geweest in verband met de Corona-crisis. Eerder schreven we al over het beeld dat de motorbranche laat zien. Ondanks de lastige omstandigheden is, in vergelijking met de eerste 6 maanden van 2019, maar een afname in nieuw gekentekende voertuigen te zien van 2,2%. In totaal zijn er van 1 januari tot en met 1 juli 2020 toch 8731 motoren op kenteken gezet. Dit is 196 stuks minder dan in dezelfde periode in 2019. Kawasaki heeft de meeste geregistreerde voertuigen. Het Japanse merk is goed voor 1534 stuks, wat neerkomt op een marktaandeel van 17,6%. Het tweede merk is maar nèt Yamaha (1532 stuks en 17,6% marktaandeel) en het derde merk is daarmee BMW met 1291 stuks en 14,8% marktaandeel. De top tien wordt respectievelijk gevuld door Honda (689 stuks), KTM (664 stuks), Suzuki (644 stuks), Harley-Davidson (573 stuks), Triumph (389 stuks), Piaggio (323 stuks) en Ducati (265 stuks). Het meest geregistreerde model in de eerste 6 maanden van 2020 is de BMW R1250 GS/GS Adventure. In totaal zijn er 491 stuks op kenteken gezet in 2020. De top drie wordt vol gemaakt door de Kawasaki Z900 (353 stuks) en de Yamaha MT-07 (265 stuks). Verderop in de lijst zien we de Yamaha MT-09 (239 stuks), de Harley Davidson Touring range (232 stuks), de Piaggio GTS 250 (228 stuks), de Yamaha Tracer 900 (217 stuks), de Kawasaki Z650 (214 stuks) en als laatste in de top 10 de Yamaha XT 700 Tenere en Kawasaki Versys 650 met beiden 190 stuks.

2020 in vergelijking met 2019
In vergelijking met de eerste helft van vorig jaar laat Kawasaki de grootste stijging zien in absolute aantallen. Er werden 196 voertuigen meer geregistreerd (+14,7%). Ook Yamaha liet een stijging zien: 180 stuks en 13,2% meer voertuigen werden voorzien van een kenteken. Het derde merk dat een stijging liet zien is een opvallende: Royal Enfield. In plaats van de 50 stuks van vorig jaar verdubbelde dit ruim naar 115 voertuigen. Ook het vernieuwde Benelli steeg opvallend met 165% en ging van 28 naar 74 voertuigen. BMW liet de grootste absolute daling zien. Bij het Duitse merk daalde het aantal registraties voor de eerste 6 maanden van het jaar van 1442 naar 1291 voertuigen; een daling van 10,5%. Ook Harley Davidson (-18,7%), Ducati (-32,3%), Honda (-14,1%) en Suzuki (-12,4%) lieten dalingen zien.

Bij individuele modellen zijn veel verschillen te verklaren door het feit dat ze nieuw waren. De grootste “stijgers” zijn daarmee de Yamaha Tenere 700, BMW F900XR en BMW F900R met respectievelijk 190, 118 en 114 stuks. Andere grote stijgers zijn de (vernieuwde) Kawasaki Z900 (exclusief de RS en Cafe uitvoeringen) (353 stuks, +32,7%) en de vernieuwde Yamaha T-Max (134 stuks, +112%). Voor bestaande modellen zijn de MT09 en de Kawasaki Versys 650 de grote stijgers (respectievelijk +32,8% en 30,1%).

De grootste dalers zien we wederom bij BMW. Ondanks dat het nog steeds de meest geregistreerde motorfiets is, laat de R1250 GS / GS Adventure een daling zien van 12,8% in het aantal inschrijvingen. Als we de ‘oude’ R1200GS / GS Adventures meenemen die in 2019 nog werden ingeschreven, wordt het verschil zelfs 23,8%. Ook de BMW F850 GS / GS Adventure daalt fors van 106 naar 41 inschrijvingen (-61,3%). Deze daling kan mogelijk verklaard worden door de forse verkoopaantallen van de F900XR (en F900R).

Zakelijke inschrijvingen
Binnen de inschrijvingen komen ook bij motoren zakelijke eigenaren voor. De BMW R1250GS en GS Adventure heeft maar 55% privé eigenaren. naast de 271 particuliere inschrijvingen heeft het model in het afgelopen half jaar 118 zakelijke inschrijvingen. Dit is met afstand het hoogste aantal zakelijke inschrijvingen. De GS wordt gevolgd door de Harley-Davidson Touring range met 59% privé inschrijvingen en 58 zakelijke registraties. Het derde model in de rij met de meeste zakelijke inschrijvingen zijn alle typen Zero (elektrische) motoren. Hier zijn meer zakelijke registraties (52 stuks) dan privé (31 stuks), wat verklaard kan worden door de hoge aanschafprijs en de zakelijke regelingen waar non-emissie voertuigen binnen vallen. Zero laat daarnaast een sterke toename zien van het aantal geregistreede voertuigen ten opzichte van de eerste helft van 2019. Was dat toen nog 48 stuks, in 2020 zijn er, ondanks de corona-crisis bijna twee maal zo veel voertuigen geregistreed (90). Daarbij spelen de inschrijvingen voor een pers-evenement wel een belangrijke rol. In de rest van de top 10 van zakelijke inschrijvingen zien we verder ook nog de Kawasaki Z650 (32 zakelijke inschrijvingen) en de Yamaha MT-07 (30 zakelijke inschrijvingen), twee veel gebruikte modellen bij rijscholen. Inschrijvingen bij een leasemaatschappij blijven beperkt, maar de koplopers zijn de BMW R1250RT (53 stuks, wat neerkomt op 49,1% van alle geregistreerde BMW R1250RT’s) en R1250GS / GS Adventure (23 stuks, 4,7%) en de Yamaha Tracer 700 (12 stuks, 11,8%).

Demo-voertuigen
Naast een privé persoon, zakelijke inschrijving of leasemaatschappij is er ook de mogelijkheid tot een kentekenregistratie op naam van “motor-branche”. Dit betekent over het algemeen een inschrijving als een demo motor, en is in wezen dus (nog) geen verkochte motor. Wel worden deze motorfietsen later vaak als jong-gebruikte motor verkocht. Wanneer we de aantallen van 2020 corrigeren voor deze demo voertuigen, zien we veranderingen in het beeld wat hierboven is geschetst. De drie koplopers hebben tussen de 14% en 26% voertuigen als demo geregistreerd staan. Daarmee is niet langer Kawasaki (1.232 stuks), maar Yamaha het merk met de meeste ingeschreven voertuigen (1.315 stuks). Bij BMW verdwijnen er zo 342 voertuigen waarmee ze op een totaal van 949 geregistreerde voertuigen komen. In de aantallen registraties van individuele modellen verandert onderling door de correcties niet bijzonder veel, omdat binnen de top 10 vrijwel bij vrijwel alle modellen tussen de 10% en 20% demo-voertuigen geregistreerd zijn. Bij sommige modellen die nieuw of relatief exclusief zijn, zijn hogere percentages te zien van ver over de 50% demo-registraties. Voorbeelden hiervan zijn de BMW F850 GS (71%), Harley-Davidson Livewire (57%), Kawasaki Ninja 400 (55%) en BMW S1000R (55%).

Bij de grootste stijgers zoals hierboven vermeldt zijn soms ook grote aantallen demo-voertuigen geregistreerd. Van de XT700 Tenere zijn 41 demo’s geregistreerd, van de F900XR en F900R resepectievelijk 37 en 42, van de MT09 27 en van de Versys 650 26. Er zijn ook modellen waar het verschil in nieuwe registraties van 2020 ten opzichte van 2019 kleiner is dan het aantal als demo geregistreerde voertuigen. Dit is het geval bij onder andere de BMW S1000XR, de Kawasaki Z650 en Ninja 650 en Yamaha Tracer 700. Gegevens over het aantal demo’s van deze periode in 2019 zijn voor ons op dit moment niet beschikbaar, dus we kunnen niet concluderen of de toename van het aantal inschrijving door het aantal demo’s komt. Het is aannemelijk dat ieder jaar een fors aantal demo’s op kenteken gezet worden om iedere dealer te kunnen voorzien van een goede vloot aan testmotoren.


Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws