Skip to main content

Verkoop Harley-Davidson groeide in 2021, prijzen stijgen in 2022

Harley-Davidson Motor Company fabriceerde in 2021  in het hele jaar 188.500 motoren, een stijging van 30% ten opzichte van de 145.200 die er in 2020 nog de fabriek uitrolden. De verkoop lag nog iets hoger, met 194.300 stuks, maar dat was dan maar een groei van 8% ten opzichte van 2020, toen er nog 180.200 motoren werden verkocht. Deze cijfers laten samen zien dat HD vooral de voorraden bij zowel dealers als in de fabriek veel kleiner liet worden: een daling van maar liefst 68% sinds 2019 en 23% in vergelijking met 2020. 

De omzet groeide vorig jaar fors met 39% naar 3,2 miljard US dollar. Naast een groei van 48% omzet qua motoren, werd er ook fors meer verkocht door de afdelingen Parts en Accessories (660 miljoen, +13%), General Merchandise (186 miljoen, +23%), Licensing (30 miljoen, +27%) en diversen (38 miljoen, +44%).

Segmenten 

Harley specificeerde haar verkopen dit jaar voor het eerst. Feit is wel dat momenteel de ‘klasssieke’ Harley-modellen nog steeds voor de grote aantallen zorgen. Zo verkochten ze 93.961 motoren in het “Grand American Touring”-segment, een forse stijging in vergelijking met de 61.322 in 2020. Verder werden er 59.494 motoren uit het Cruiser-segment (inclusief trikes en CVO) verkocht, dat waren er in 2020 nog 49.974. In de Sportster/Street-range was een forse daling te zien: 25.123 in 2021 maar nog 33.950 in 2020, het gevolg van het stoppen met de Street-modellen en de ‘pauze’ tot de komst van de nieuwe Sportster S. 

Pan American

Harley verkocht vorig jaar 9916 units van de nieuwe Pan America 1250-modellen in het al even nieuwe Adventure Touring segment. Of dat veel of weinig is, valt lastig in te schatten. Wel is het zo dat het er bijna exact evenveel zijn als de V4 Multistrada van Ducati, ook een merk dat de overstap naar de adventure-markt heeft gemaakt. 

Geografisch

In Noord Amerika verkocht Harley 110.100 motoren (+22%), in Europa en het Midden-Oosten (EMEA) werden 37.000 motoren weggezet (+16%) en in Azië ruim 27.000, wat goed was voor 8% groei. 

In de financiële jaarafrekening wordt verder gemeld dat het afstoten van de elektrische Livewire motoren naar een extern merk in 2022 zijn beslag zal krijgen. Bij die zogenaamde spin-off komt er een externe investeerder binnen; AEA Investors and Bridges Fund Management (ABIC). Van het nieuwe bedrijf zullen eigen “LVW” aandelen uitgegeven gaan worden op de beurs in New York. 

Vooruitzicht 2022: hogere prijzen

Voor het lopende jaar verwacht Harley-Davidson een omzetgroei van 5 tot 10%, met een winst van 11 tot 12 procent. Wel wordt duidelijk gemaakt dat de prijzen stijgen; die voor logisitiek verdubbelden zelfs maar ook de kosten voor materialen en fabricage stegen. 


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws