Skip to main content

Spannende eindstrijd marktleiderschap 2020: Yamaha vs. BMW

Ondanks een lockdown van showrooms en nog maar twee weken te gaan in 2020, ligt de strijd om het marktleiderschap tussen motormerken Yamaha Motor en BMW Motorrad nog volledig open. BMW was de afgelopen 10 jaar marktleider, maar nu gaat Yamaha al sinds januari 2020 aan de leiding. Het verschil was op 14 december nog 100 geregistreerde kentekens. Normaal zou dit half december een niet te overbruggen achterstand voor BMW moeten zijn, maar dat ligt dit jaar echt anders! 

Registratie vs. verkoop 
Op 14 december 2020 stond de teller voor Yamaha op 2439 geregistreerde kentekens, voor BMW Motorrad waren dat er met 2339 stuks exact 100 minder. Daarbij gaat het dus om op kenteken geregistreerde motorfietsen, wat niet altijd daadwerkelijk een verkochte motor hoeft te zijn. Vooral als het erom spant, willen veel importeurs, distributeurs en fabrieksvestigingen nog wel eens creatief worden om meer motorfietsen op een kenteken te krijgen. Met deze vorm van ‘bijloop’ zijn vaak wel flinke kosten gemoeid, die ook wel eens als het kopen van marktaandeel worden benoemd. Dat lijkt dit jaar ook te gebeuren, al wordt dat door alle importeurs overigens -zoals altijd- met zéér grote stelligheid zelf ontkend. 

Voertuig branche 
Naast tenaamstelling voor de koper van een nieuwe motorfiets, bestaat er ook de mogelijkheid om motorfietsen op kenteken te registreren om ze in te zetten als ‘demo’.  Voor alle merken geldt dat ze daadwerkelijk ook een flink demopark hebben; bij elke dealer zou het merk van elk model meerdere versies als demo in willen zetten. Het is daarbij mogelijk om dealers met een ‘registratiebonus’ (korting) te verleiden om nòg meer ‘testmotoren’ te registreren of ‘alvast’ op de bedrijfsvoorraad te zetten. Daarnaast heeft de importeur zelf ook nog een demopark voor pers, VIPs, evenementen, personeel en specials. Voordeel voor merken waarvan het Europese hoofdkwartier in Nederland zit (Yamaha, Kawasaki, Zero), is dat voor een persintoductie zo tientallen motoren op een Nederlands kenteken zijn te zetten. Al deze ‘demo-voertuigen’ worden bij het RDW als “Voertuig branche” geregisteerd en bieden zo ruimte voor extra registraties. 

Voor BMW Motorrad waren dat er in 2020 tot nu toe 672, dat is 29% van alle geregistreerde BMW’s. Een enorm hoog percentage, wat overigens bij BMW ook deels een gevolg is van de normale werkwijze van een premiummerk: korting geven is geen optie wegens merkwaarde, maar ‘gebruikte’ demo’s mogen wel voor minder weg en dus is het maken van een paar honderd kilometer per motor dan al voldoende. Ter vergelijking had Yamaha er 244 en nummer drie van de verkooplijst, Kawasaki 370. 

Zakelijk motorrijden
Daarnaast is er nog een andere vorm van bedrijfsregistraties: de zakelijke motorfietsen en lease/huur. Hierin is BMW ook al jaren onbetwist sterker dan welk andere motormerk dan ook. Als onderdeel van het automerk heeft BMW als enige een ècht professionele, zakelijke aankooproute in eigen huis, waar andere merken daar toch vaak met meer ingewikkelde constructies en externe partijen voor aan de slag moeten. Dit jaar is de zakelijke verkoop bij BMW dan ook weer zeer belangrijk, ondanks het feit dat veel ZZP-ers een moeilijk jaar hadden door corona. BMW verkocht 417 zakelijk aangekochte motorfietsen en 181 huur/leasemotoren tegen 238 als zakelijk vervoermiddel aangeschafte Yamaha’s en 42 lease/huurmotoren. 

Eindsprint 
Voor de eindsprint zal een eventuele inhaalactie of juist extra zekerstelling vanuit deze routes moeten komen. Dat dit nog steeds een serieuze mogelijkheid is, bewezen de afgelopen maanden. Daarin werden extreme aantallen qua kentekenregistraties werden genoteerd waarmee BMW alsnog kandidaat is geworden voor het marktleiderschap, waar het eerder leek of Yamaha al meer dan genoeg voorsprong had. Het wordt dus zeker nog spannend, waarbij beide merken er alles aan gaan doen om het prestigieuze marktleiderschap vast te houden of te veroveren.

Gevolg van de registratiedrift is dat het voor kopers van een Yamaha en/of BMW wel eens flink lonend kan zijn om in 2020 nog een nieuwe motorfiets aan te schaffen, om zo de importeur aan één streepje erbij te helpen. 


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws