Vandaag heeft de Nederlandse Suzuki-importeur BV Nimag een reorganisatie van het bedrijf aangekondigd. De dochteronderneming van autogigant Louwman zal daarbij een reorganisatie uit 2013 grotendeels terugdraaien, toen de auto- en motorafdelingen van het bedrijf in Vianen werden samengevoegd. Nu krijgt het motorcluster juist weer een eigen marketing, sales en aftersales, waardoor er meer focus op de motorfietsen komt te liggen. Woordvoerder Wouter Spanjaart zegt dat binnen de drie genoemde afdelingen mogelijk met functies geschoven gaat worden, maar zegt dat het voor de hand ligt dat er ook nieuwe mensen worden aangenomen om de nieuwe, specifiek motorgerichte functies in te vullen.
Voor de toekomst belooft Nimag nu “meer focussen op service, online diensten, nieuwe en slimme proposities, professionele datamarketing, private leasing, andere financiële diensten en smart pricing”.
Als importeur van Suzuki motoren en auto’s heeft Nimag het niet makkelijk. In beide afdelingen zijn de bewegingen vanuit de Japanse fabriek onnavolgbaar en qua modelpolitiek vaak zeer teleurstellend. BV Nimag gaat daar relatief positief mee om; ondanks het verouderde modelaanbod doen ze het, in vergelijking met andere landen, relatief goed qua motorfietsverkopen. Wel zijn ze de minst verkopende Japanse motorfabrikant geworden.
De bewegingen binnen Nimag zijn tekenend voor het probleem waar bedrijven die zowel motoren als auto’s verkopen, bijna altijd tegenaan lopen: samenvoegen is efficiënter maar los van elkaar werken maakt moeilijk toegankelijke nichebranches beter toegankelijk. In de komende maanden wordt er een nieuwe organisatie geïmplementeerd. Alle werkprocessen worden daarin “geoptimaliseerd en efficiënter ingericht, waarbij de behoeften van de klant nog meer centraal geplaatst worden”.
Geordy Bloem, Algemeen Directeur en voorzitter van het directieteam: “Met de nieuwe organisatiestructuur zetten we een grote stap om het bedrijf in te richten voor de volgende jaren. We voegen graag nog eens 85 jaar toe aan B.V. NIMAG. Dat vraagt om een veel wendbaarder bedrijf en een bedrijf met structureel lagere kosten.”
Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven