De Piaggio Group meldt dat een door een Chinese partij geregistreerd ontwerp voor de productie van scooters, door het Bureau voor intellectueel eigendom van de Europese Unie (EUIPO) nietig is verklaard. Met dit bij EUIPO ingediende design wilde de (niet nader genoemde) Chinese fabrikant zich verweren tegen een claim van Vespa, nadat eind 2019 het Italiaanse bedrijf -niet voor het eerst- Chinese motorscooter op de EICMA motorshow in Milaan liet weghalen. De EUIPO verklaarde de registratie van het Chinese model als uniek design nietig, omdat deze “niet in staat was een andere algemene indruk te wekken dan het geregistreerde ontwerp” van de Vespa Primavera, en wees erop dat de registratie hierdoor een onwettige poging was om de “esthetische elementen” van de scooter te kopiëren. De Vespa Primavera wordt beschermd door heen ontwerp dat in 2013 door de Piaggio Group is geregistreerd, door het driedimensionale handelsmerk van de Vespa-scooter en door het auteursrecht dat de artistieke waarde van de vorm van de Vespa, een stijlicoon sinds 1946, beschermt, aldus Piaggio.
De EUIPO procedures maken deel uit van de bredere activiteiten tegen namaak die de Piaggio-groep al jaren onderneemt. Dit houdt onder meer in dat de databases met internationaal geregistreerde modellen en handelsmerken voortdurend worden gecontroleerd, wat tot de nietgheidsprocedure van Piaggio heeft geleid. Piaggio zegt dat her er zo in de de afgelopen tijd voor gezorgd heeft dat meer dan 50 handelsmerken die de afgelopen twee jaar door derden waren geregistreerd, alsnog werden geweigerd.
In 2018 liet Piaggio een electrische scooter van de stand van Kumpan weghalen, omdat die teveel op de Vespa Elettrica leek, waarna de eigenaren van Kumpan zich beklaagden over “David vs. Goliath” acties vanuit het machtige Piaggio. Dat laatste bedrijf won dan ook niet alle procedures, zoals dat in 2014 niet lukte bij een Zhejiang Zhongneng-scooter, die volgens EUIPO toch niet genoeg op de Vespa LX leek om het te verbieden (afbeelding). Dat dergelijke zaken om lange adem gaan blijkt vooral in die zaak: Het Chinese design werd in 2010 geregistreerd, in 2014 was er de eerste uitspraak en eind 2019 pas de defintieve afwijzing van de Italiaanse bezwaren in hoger beroep.
Vespa is niet de enige fabrikant die last heeft van Chinese kopieerdrift, ook Kymco (uit Taiwan) liet in Nederland Chinese kopiën in beslag nemen.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven