Overzicht: verkoop van occasions motoren in 2025 weer gestegen
In de eerste vier maanden van 2025 wisselden er al 53.348 tweedehands motoren van eigenaar, dat is een stijging van 8,56% ten opzichte van dezelfde maanden in 2024. De verkoop van occasions is qua aantallen een veelvoud van die van nieuwe motoren: in 2024 werden 146.373 gebruikte motorfietsen verkocht, waarvan 82.464 tussen particulieren onderling en 50.517 van een bedrijf (motorzaak) naar een particulier. Daar tegenover staan 19.882 nieuwe kentekenregistraties. Dit blijkt uit de cijfers van RDC.
C2C, B2C en B2B
De verkoop van occasions is in drie verkoopkanalen te onderscheiden: consumenten onderling (CtC), bedrijven naar consumenten (BtC) en bedrijven onderling (BtB). Traditioneel is daarbij de verkoop tussen consumenten onderling -met voorsprong- het grootste, wat betekent dat vooral online verkoopkanalen als Marktplaats en Motoroccasion goede zaken doen.
Onderling verkochten motorrijders ook nu weer de meeste motoren: 30.282 in de eerste vier maanden van 2025, een stijging van 9 procent. Maar ook de verkoop van occasions aan particulieren nam toe, dat waren er in de eerste vier maanden van 2025 20.275, een stijging van 8 procent. De handel tussen (erkende) motordealers onderling groeide in 2025 ook nog naar 2790 tot nu, ook dat was een stijging van 9 procent.
Marktplaats marktleider
Marktplaats meldt dat het in 2024 gemiddeld 21.500 advertenties per maand in het segment motoren te hebben geplaatst, wat een groei van 13% is te opzichte van 2023 was. Opmerking is wel dat er vandaag 256.182 items onder deze categorie vallen, wat betekent dat het niet alleen over motoren zelf gaat, maar ook over alle daarbij betrokken producten, zoals motorkleding, onderdelen en accessoires.
Daarbij wordt vermeld dat in 2024 de categorie motoren goed was voor 468 miljoen pageviews, dat was dan wel 3% minder dan in 2023. In die categorie komt overigens maar 32% van de advertenties van consumenten, aldus Marktplaats’ moederbedrijf Adevinta.
Marktplaats heeft de motorbedrijven als klant dan ook ontdekt, die betalen als zakelijke adverteerders forse bedragen om op de site te mogen adverteren. Maar, Marktplaats is dan ook ruim de belangrijkste aankoopsite voor consumenten. Dealers zijn wisselend enthousiast; minder serieus geïnteresseerden komen vaak via dit platform, maar de aantallen maken alles goed.
Motoroccasion populair bij motordealers
Op Motoroccasion.nl staan op dit moment 16.828 motoren te koop, waarvan 4422 als nieuw zijn aangemerkt. Volgens Motoroccasion zelf waren het er drie maanden geleden zelfs nog ruim 18.500. Het platform ziet er misschien niet supermodern uit (een nieuwe versie is onderweg), maar wordt toch door bijna alle (96% volgens eigen opgave) motordealers gebruikt. De makers claimen 1,3 miljoen unieke bezoekers per jaar, maar willen geen andere cijfers kwijt.
Belangrijke factor van het succes van Motoroccasion is dat het via moederbedrijf Qonnex gecombineerd wordt met zakelijke producten als financieringen, motorleasen en garantie. Dat is dan vaak weer gekoppeld met voorraadbeheer voor de dealer en een doorplaatsmodule vanuit die voorraad naar de eigen site en verkoopsites. Motoroccasion heeft dus vooral de zaken aan de kant van de motordealer prima voor elkaar, die geven daarbij ook aan dat via dit platform vaak ‘serieuzere’ gegadigden voor een andere motor komen.
ViaBovag nog geen succes
Na zo’n vijf jaar aanbod van tweedehands- en nieuwe motoren op ViaBovag, kan geconstateerd worden dat de verkoopsite voor Bovag-motordealers niet het succes biedt waarop gehoopt werd. Dit in tegenstelling tot goede resultaten als het over auto’s gaat, waarvan het aantal advertenties in 2024 met 35% steeg, aldus het platform zelf. De openstelling van ViaBovag voor motoroccasions werd eind 2019 aangekondigd voor het daaropvolgende jaar, maar het bleek voor iedereen wennen, ook voor de verkopers op het nieuwe platform, die zich moesten houden aan de eisen die Bovag voor alle aangeboden producten stelt.
Andere verkoopplatformen
Langzaam beginnen sociale media-platformen ook een grotere rol te spelen. In Nederland is Facebook Marketplace nog niet sterk aanwezig, maar er zijn wel de nodige in- en verkoopgroepen actief, vooral in de markt voor motoren met budgetprijzen. In de autoverkopen is Google nu ook in Nederland bezig met Vehicle Listing Ads, maar VLA is nog niet geschikt voor motoren.
Verder is een site als Bikenet met 2600 occasions en 3400 nieuwe motoren goed gevuld, maar relatief onbekend bij consumenten. Voor Bikenet geldt een beetje hetzelfde als voor Motoroccasion; het is vooral een vertakking van een technisch retailplatform, in dit geval van het in de motorbranche breed gebruikte Unishop.
Grotere autohandelsplatformen als Autoscout24 en Autotrack spelen eigenlijk geen rol in tweedehands motorverkoop.
Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven