Tussen januari en juni 2020 werden in de vijf grootste Europese markten (d.w.z. Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en UK, d.w.z. ongeveer 80% van de EU + Britse motorfietsmarkt) in totaal 413.200 nieuwe units geregistreerd. Dit aantal registraties laat daarmee een daling zien van 17% in vergelijking met de eerste zes maanden van 2019.
De huidige registratietrends in het motorsegment kunnen echter als een relatieve verbetering worden gezien in vergelijking met de eerste vier maanden van het jaar. In die periode waren de registraties van motorfietsen op de belangrijkste Europese markten immers met gemiddeld 32,7% gedaald als gevolg van het volledig stilleggen van de commerciële activiteit die volgde op de uitbraak van het COVID-19-virus.
Antonio Perlot, secretaris-generaal van ACEM (Europese Vereniging van Motorfabrikanten), over de huidige situatie in de sector: “Het aantal registraties van motorfietsen en bromfietsen blijft aanzienlijk onder het niveau van 2019, als gevolg van de gevolgen van de lockdown-maatregelen in het voorjaar. De gedeeltelijke opleving van de markt sinds de herstart van de activiteiten, toont aan dat consumenten onze voertuigen in de huidige context als uitstekende mobiliteits- en recreatiemogelijkheden beschouwen. Desalniettemin is het nog vroeg om zinvolle conclusies te trekken over de kortetermijn-veranderingen op de markt en de activiteiten binnen de sector, vooral gezien de onvoorziene evolutie van COVID-19. De tweede helft van het jaar zal cruciaal zijn. Feit blijft dat een groot aantal dealers in heel Europa, met name in de meeste grote markten, nog steeds onder aanzienlijke financiële druk staat. Ze staan ook voor de uitdaging om een overschot aan voorraad van Euro 4-modellen aan te pakken, die, als de EU niet doortastend optreedt, onverkoopbaar wordt als gevolg van wijzigingen in de regelgeving ”.
“Daarom herhaalt de motorindustrie in Europa haar oproep aan beleidsmakers om OEM’s, dealers en leveranciers te ondersteunen in deze moeilijke tijden, door een verlenging van de deadline voor de verkoop van Euro 4-voertuigen en gerichte financiële maatregelen op nationaal niveau”.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven