Oplage motorbladen Moto73, Motor daalt, Promotor stijgt

Uit de vandaag gepubliceerde oplagecijfers van HOI Instituut voor Media Auditing blijkt dat de oplage van de motorbladen Moto73 en Motor Magazine in het 4e kwartaal (Q4) van 2013 daalde, terwijl de oplage van motorblad Promotor juist steeg.

In Q4 daalde de betaalde gerichte kernoplage per uitgave van Sanoma-blad Moto73 naar 18.696, in Q3 was dit nog 19.447 terwijl het in Q4 van 2012 nog 20.228 en in Q4 van 2011 nog 22.286 stuks was. De huidige oplage is daarmee de laagste ooit. 

Ook Sanoma-zusterblad Motor Magazine zakte in Q4 van 2013 qua verkoop verder in, er werden per uitgave 13.513 nummers verkocht, de laagste oplage ooit. In Q4 van 2011 werden er nog 18.833 bladen verkocht, al was dit toen al een flinke daling na het vertrek van de KNMV als partner eind 2010. In 2014 is Motor Magazine overigens van een tweewekelijkse uitgave naar een maandblad gegaan. 

Opvallend genoeg steeg de oplage van ANWB-blad Promotor flink van 21.991 in Q3 van vorig jaar naar 24.315 in het laatste kwartaal. Hiermee komt het blad terug op de oplage van Q4 van 2012 (23.859), al is het nog steeds flink minder dan de 28.590 van Q4 in 2011.

Kicxstart is niet aangesloten bij de HOI meemethode maar laat weten in de lift te zitten en elke uitgave 20.000 nummers te verspreiden. Dit is dus wel een compleet ander soort cijfer dan de hierboven genoemde “betaalde gerichte kernoplage” zoals die door HOI gemeld wordt. 

Motoplus meldt dat de verkoop stabiel is, de verspreide oplage wordt als 25.000 opgegeven, maar ook dat is dus een niet vergelijkbaar cijfer.


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal - Colofon

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven voor Nieuwsbrief