Harley-Davidson leed in het tweede kwartaal van 2020 een verlies van $ 92 miljoen, nadat het vorig jaar in dezelfde periode nog een winst van $ 196 miljoen maakte. De omzet daalde in Q2 van 2020 met 47% van $ 1.633 miljard naar $ 865 miljoen. Die omzet daalde in de Verenigde Staten met 27% tot $ 31,3 miljoen, doordat de verkopen naar 31.300 motorfietsen zakten, dat waren er vorig jaar nog 42.800. Qua verkochte motorfietsen in het eerstehalfjaar van 2020 was er een daling van 70.900 naar 55.000. De omzet in EMEA (Europe, Middle East en Africa) daalde met 30% tot $ 11 miljoen omdat ook hier maar 11.000 motoren verkocht werden, tegen 15.500 vorig jaar. Voor het eerste halfjaar (H1) zakten de verkopen in Europa van 26.400 naar 18.700 stuks. Wereldwijd gezien daalden de verkopen in H1 met 23% en in Q2 met 27%.
Ondanks de zware verliezen blijft de nieuwe CEO Jochen Zeitz positief gestemd:
“Ik ben erg blij met onze prestaties in deze tijden van buitengewone uitdagingen en onzekerheid. Door dit alles hebben we aanzienlijke vooruitgang geboekt in de richting van de doelstellingen van The Rewire; de positieve feedback van belangrijke belanghebbenden en de vroege effecten die we in de markt zien, zijn zeer bemoedigend”, aldus zei Jochen Zeitz, de nieuwe voorzitter, president en CEO van Harley-Davidson. “Een volledige “rewire” is nodig om van Harley-Davidson een high-performance bedrijf te maken. Voortbouwend op ons sterke merk, versterken we de kernactiviteiten die winst maken – wat vooral mogelijk wordt gemaakt door onze sterkste dealers, meest opwindende producten en zorgvuldig voorraadbeheer, terwijl we ons richten op de belangrijkste kansen voor toekomstige expansie. We herzien ons bedrijfsmodel en ons productplan en herstructureren onze marktstructuur en organisatie om ons te concentreren op de sterke punten van ons merk en bedrijf. We werken nu aan ons nieuwe 5-jarige strategische plan “The Hardwire” voor 2021 t/m 2025, wat zal zijn gebaseerd op het vergroten van de aantrekkingskracht van ons merk en het beschermen van de waarde van onze iconische producten.”

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven