MV Agusta Motor S.p.A. kondigt de definitieve afwikkeling van een akkoord met haar schuldeisers aan, als einde van “Concordato Preventivo in Continuità Aziendale” in het Italiaans faillissementsrecht, vergelijkbaar met surseance van betaling in het Nederlands recht. In veel gevallen is een dergelijke status het voorstadium van een faillissement, maar het is MV Agusta dus gelukt om die fase af te wenden en om te buigen naar een gezonde bedrijfsvoering. Recent staken zowel KTM als eigenaar Timur Sardarov nog 30 miljoen in het Italiaanse motormerk, uiteindelijk stopte Sardarov’s familie 180 miljoen in MV.
MV Agusta in Nederland?
In Nederland is de situatie momenteel nog onduidelijk. Er is, nadat MotoMondo lange tijd de importeur was, nu wel een ‘eigen’ country manager van het merk voor Nederland, maar die kan nog geen stappen maken, omdat de recente overname van 25% van de aandelen door Pierer/KTM vermoedelijk voor veranderingen in het distributienetwerk gaat zorgen. Dat is bijvoorbeeld al heel duidelijk in de USA, waar Pierer/KTM de importeur is geworden van MV Agusta. Het ligt voor de hand dat een dergelijke constructie wereldwijd wordt uitgerold.
Castiglioni out, Pierer in
De rechtbank van Varese heeft in haar uitspraak van 29 december 2022 de faillissementsprocedure beëindigd, nadat alle uitstaande schulden bij schuldeisers en alle verplichtingen onder het akkoord volledig waren voldaan, zo meldt MV Agusta nu zelf. Dit rondt ook de reorganisatie van MV af, wat een eis was voor de afwikkeling van de juridische status die in 2016 het faillissement voorkwam. De redding werd betaald door de Russische oligarchen-familie Sardarov, die in 2016 -via haar investeringsvehikel Black Ocean– het bedrijf overnam van Giovanni Castiglioni, die daarna zelf opzij werd gezet.
Na de eerste overname investeerde Sardarov volgens eigen opgave meer dan € 180 miljoen om “alle bedrijfspraktijken te herstructureren, alle schulden volgens de procedure af te betalen, de dagelijkse activiteiten van MV Agusta te ondersteunen en ervoor te zorgen dat het bedrijf een solide businessplan heeft voor de toekomstige groei”.
MV Agusta klaar voor de toekomst
De komst van de nieuwe partner Pierer Mobility bewijst volgens MV zelf dat het iconische motormerk onder leiding van CEO Timur Sardarov op de goede weg is. Daarmee zou het zoveelste hoofdstuk in de roerige geschiedenis van het motormerk afgesloten kunnen zijn.
Timur Sardarov, CEO van MV Agusta Motor S.p.A.: “Sinds mijn komst bij MV Agusta is de schikking met de schuldeisers een van mijn belangrijkste doelstellingen geweest om het vertrouwen van onze klanten en onze leveranciers terug te winnen. Ondanks de negatieve effecten van de pandemie, de sterke stijging van de grondstofkosten en het uitbreken van de oorlog in Oekraïne, heeft het engagement en de professionaliteit van het management van MV Agusta dit belangrijke resultaat opgeleverd.
We moeten nu met hernieuwd vertrouwen naar de toekomst kijken, gesteund door het succes van onze nieuwe modellen. De samenwerking met KTM AG geeft ons bedrijf op alle fronten nieuwe energie, van de productie van nieuwe modellen en de uitbreiding van ons dealernetwerk tot het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening aan onze klanten. Onze donkere jaren zijn voorbij, nu we eindelijk de voorwaarden hebben gecreëerd om voor MV Agusta om een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het motorrijden te schrijven.”

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven