De verkoop van nieuwe motorfietsen is in de maand augustus van 2019 met 18,97% gestegen ten opzichte van de nieuwverkoop in dezelfde maand van 2018. In aantallen gaat het in 1223 dit jaar en 1028 vorig jaar. Hiermee komen de eerste acht maanden van 2019 in totaal op 11.725 op kenteken gestelde motoren, tegen 10.736 in 2018, een groei van 9,21 %. Dit blijkt uit de cijfers van VWE voertuiginformatie en –documentatie. Daarmee wijkt de motormarkt sterk af van de automarkt, waar een flinke “augustusdip” voor fors dalende verkopen heeft gezorgd. Daarentegen had de motormarkt weer een dip in de cruciale maand juni, maar die wordt ruim gecompenseerd door de sterke motorverkopen in de rest van het jaar.
Strijd om marktleiderschap
De strijd om het marktleiderschap is in volle gang tussen BMW en Yamaha. Vooral voor BMW is het een prestigekwestie om voor het tiende jaar op rij marktleider te worden, maar Yamaha blijft nog steeds dichtbij met vooral de zeer succesvolle MT-modellen. Tot nu toe werden er 1869 (+258 tov 2018) nieuwe BMW’s op kenteken gezet, tegen 1813 Yamaha’s (+92).
Het marktleiderschap is voor de verkooporganisaties van alle merken enorm belangrijk, al wordt dat officieel altijd ontkend. Vorig jaar werden er aan het einde van het jaar nog een flink aantal motoren op een Nederlands kenteken geregistreerd, die daarop in januari alsnog weer naar het buitenland verdwenen, vermoedelijk om zeker te stellen dat andere merken niet in de laatste dagen van het jaar voorbij zou komen. Ook dit jaar wordt er enorm hard gewerkt om meer units bij dealers en klanten te krijgen, met veel speciale acties en kortingen.
Op plaats drie doet Kawasaki het met 1727 (+131) stuks ook nog steeds prima en laat het vooral weer groei zien. Daaracht komt een enorm gat naar de nummer vier, Honda. Wel is het voor Honda met 1047 een enorme stijging na het ramzalige 2018, toen er in dezelfde periode maar 700 kentekens waren geregistreerd na een conflict tussen de Europese verkooporganisatie en de Nederlande dealers.
De top vier verkocht dus allemaal fors meer motoren dan in 2018, maar de merken daarachter hebben het lastiger. De vijfde plaats van KTM (987) is sensationeel voor het relatief nieuwe straatmerk, al daalde de verkoop wel licht (-64) ten opzichte van vorig jaar. Daarbij moet altijd wel opgemerkt worden dat de Oostenrijkers eigenlijk uit de motorcrossmarkt komen, waar geen kentekens te registreren zijn. Suzuki volgt dan op zes (937, -34), waarbij de hoop voor modeljaar 2020 op een ècht nieuw succesmodel is gevestigd. Dan volgt Harley-Davidson met 860 stuks, een daling van 44 stuks, waarbij met spanning gewacht al worden op het succes van de elektrische LiveWire en de aangekondigde Adventure en streetfighter.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief