Skip to main content

Motormarkt België: Ruim 8% groei Q1 2021

In het afgelopen eerste kwartaal is de motormarkt van België met 8,6% gegroeid ten opzichte van Q1 2020. Dit in tegenstelling tot de Nederlandse markt, waar eigenlijk alleen Ducati heeft weten te groeien. Toch geeft deze stijging van 8,6% niet het volledige beeld. In de maanden januari en februari heeft ook de Belgische markt namelijk een flinke dip gehad, van respectievelijk 40% en 10%. Dat het eerste kwartaal alsnog positief is afgesloten, komt doordat afgelopen maand bijna 80% meer motorfietsen verkocht zijn dan maart 2020. Ook dit is echter een vertekend beeld, omdat vorig jaar maart ruim de helft van de maand de dealers gesloten waren vanwege de lockdown, waardoor de verkopen stagneerde. Maar al met al zorgen de cijfers van maart 2021 dus voor een positieve afsluiting van het eerste kwartaal.

Toch waarschuwt de febiac voor een al positieve stemming. Vanwege de gevolgen van het coronavirus, is het namelijk moeilijk om een goede inschatting van de markt te maken. Evenals Nederland heeft ook België uiteraard te maken met het wereldwijde tekort aan grondstoffen. Hierbij maakt de Febiac een speciale vermelding voor semiconductors, waarvan wereldwijd een tekort begint op te treden. Eén van de meer bekende toepassingen van semiconductors is te vinden in LED-verlichting, maar ze worden ook toegepast in moderne elektronica. Door deze tekorten is de kans groot dat de productie activeiten en dus ook de levering van motorfietsen vertraging op zal lopen. Gevolg hiervan is dat het lastig in te schatten is of de positieve cijfers vastgehouden kunnen worden. Ook omdat de gevolgen in Nederland dus al merkbaar zijn.

Kijken we puur naar de verkoopcijfers van maart 2021, dan zijn er totaal 3.243 motoren verkocht in Beglië. Dit zijn er 79% procent meer dan maart 2020. Zoals hierboven aangegeven zit hier dus wel een verhaal aan vast. BMW voert de verkooplijst aan. Met een marktaandeel van ruim 16% wist BMW 526 motorfietsen op kenteken te zetten afgelopen maand. Honda volgt op geruime afstand met 377 verkopen en een marktaandeel van ruimt 11%. Piaggio doet zeer goede zaken. Het Italiaanse merk heeft 255% meer verkocht dan maart 2020. Hiermee komt het totaal op 263 verkopen en een marktaandeel van ruim 8%. Binnen de top-10 doen verder KTM en Ducati goede zaken. Beide merken zien een groei van respectievelijk 125% en 120%. Hiermee komen de verkopen op 221 en 108 motorfietsen.

Als we kijken naar de kwartaalcijfers, zien we dus een stijging van 8,6%. In totaal zijn er in het afgelopen kwartaal in België 6.318 motorfiesten op kenteken gezet. In de kwartaalcijfers voert wederom de lijst aan. Het Duitse merk heeft een marktaandeel van ruim 18%, wat neer komt op 1.173 verkochte motorfietsen. Dit zijn er 12,8% meer dan vorig jaar. Honda volgt op grote afstand met 716 verkopen en een marktaandeel van ruim 11%. Dit is een stijging van 18,7% ten opzichte van het eerste kwartaal 2020. Kawasaki legt beslag op de derde plek met 567 verkopen en een marktaandeel van net geen 9%. Ook Kawasaki sluit het eerste kwartaal af met positieve cijfers; plus 4,3%.
Binnen de top-10 doen enkel Yamaha en Harley-Davidson het slechter dan in 2020. Beide merken verliezen 51,6% en 45,5% aan verkopen. Opvallend zijn verder de zeer goede resultaten van CF Moto. Dit Chinese merk dat gebruik maakt van KTM techniek stormt bijna de top-10 binnen, maar blijft net steken op een 11e plek met 156 verkopen. Dit bevestigd wel de trend die al langer zichtbaar is, namelijk de opkomst van kleine Aziatische merken die veelal gebruik maken van afgeleide techniek van andere merken.

Verkoopcijfers Beglië Q1 2021
  Merk Aantal Plus/min
01. BMW 1.173 + 12,8%
02. Honda    716 +18,7%
03. Kawasaki    567 + 04,2%
04. Piaggio    435 + 76,8%
05. KTM    407 + 02,3%
06. Yamaha    402 – 51,6%
07. Triumph    310 + 37,8%
08. Harley-Davidson    187 – 45,5%
09. Ducati    177 + 39,4%
10. Kymco    167 + 19,3%

Foto: Testmotor Test BMW R1250RT

Bron: De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer en FEBIAC, de Belgische Automobiel- en Tweewielerfederatie


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws