Evenals de Nederlandse motormarkt, kent ook de Belgische motormarkt in april een mindere maand. In de afgelopen maand zijn er namelijk 18,7% minder motorfietsen verkocht, dan in april 2021. In totaal bleef de teller steken op 2623 verkochte motorfietsen, terwijl dit er vorig jaar april nog 3228 waren. Door deze tegenvallende resultaten zijn ook de totale verkopen tot nu ruim 5% minder dan vorig jaar. Werden er in 2021 in de eerste vier maanden nog 9546 motorfietsen verkocht, afgelopen vier maanden bleef de teller steken op 8993 verkopen.
De Febiac geeft voor de motorfietsmarkt geen specifieke reden, maar geeft wel een oorzaak voor de tegenvallende resultaten over de gehele mobiliteitsmarkt. Ten eerste is er voor alle fabrikanten nog steeds een tekort aan halfgeleiders. Daarnaast is er de oorlog in Oekraïne, die eveneens als gevolg heeft dat de bevoorrading van onderdelen stokt. Verder geeft de Febiac aan dat er afgelopen april ook minder werkdagen waren dan in april 2021.
Verkoopcijfers april
Kijken we specifiek naar de verkopen per merk, dan zien we dat nagenoeg de gehele top-10 negatieve cijfers laat zien. Enkel Ducati (9e) en Kymco (10e), laten een stijging in het aantal verkopen zien. In tegenstelling tot de Nederlandse motormarkt, weet BMW in België nog wel een top-3 positie vast te houden. Met 285 verkochte motorfietsen, noteert het Duitse merk dan ook de derde plek. In tegenstelling tot april vorig jaar, zakte het aantal verkopen echter wel met ruim 40%. Yamaha staat met 294 verkopen nipt boven BMW op de tweede positie. Met een daling van ruim 21% verliezen de Japanners echter ook een flink deel van de verkopen ten opzichte van april 2021. Op de eerste positie staat Honda, met 365 verkopen, hebben zij het grootste marktaandeel dan ook stevig in handen. Toch levert ook Honda ruim 18% in ten opzichte van vorig jaar.
Verkoopcijfers eerste vier maanden
Zoals eerder aangegeven verliest de gehele Belgische motormarkt in de eerste vier maanden ruim 5% aan verkopen ten opzichte van 2021. Een trend die lijkt te zijn ingezet vanaf februari. Met een marktaandeel van ruim 16% heeft Honda het grootste marktaandeel. In totaal verkochten zij tot nu 1443 motorfietsen, dat zijn er bijna een kwart meer dan in 2021. Toen bleef de teller de eerste vier maanden steken op 1165.
BMW volgt op geruime afstand en noteert met 1221 verkopen de tweede positie. Goed voor een marktaandeel van ruim 13%. Toch zijn dit meer dan een kwart minder motorfietsen dan in de eerste maanden van 2021, toen BMW nog 1654 motorfietsen wist te verkopen.
De top-3 wordt compleet gemaakt door Yamaha, met 970 motorfiesten en een marktaandeel van net geen 11%. Ondanks het grote verschil met nummer twee BMW, ziet Yamaha de verkopen stijgen met bijna een kwart! Vorig jaar bleef de teller na vier maanden namelijk steken op 777 stuks.
Verkoopcijfers België April 2022 | |||
Merk | Aantal | Plus/min | |
01. | Honda | 365 | – 18,7% |
02. | Yamaha | 294 | – 21,6% |
03. | BMW | 285 | – 40,8% |
04. | Kawasaki | 241 | – 23,7% |
05. | Piaggio | 174 | – 11,2% |
06. | KTM | 144 | – 25,0% |
07. | Harley-Davidson | 115 | – 5,7% |
08. | Triumph | 109 | – 16,8% |
09. | Ducati | 94 | + 44,6% |
10. | Kymco | 82 | + 32,3% |
Bron: De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer en FEBIAC, de Belgische Automobiel- en Tweewielerfederatie
Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven