De Belgische motormarkt kent, in tegenstelling tot de Nederlandse, juist geen groei, In mei 2023 noteert de motormarkt België min 2,4 procent. Volgens de Febiac (Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer), heeft dit twee oorzaken. Over de eerste vijf maanden van 2023 zijn de cijfers ook niet positiever en staat het gemiddelde nu op min 2 procent. Volgens de Febiac heeft dit twee oorzaken. Enerzijds is daar het Brussels Motorsalon, dat afgelopen editie niet doorging. Terwijl dit in België juist goed was voor een flink aantal van de nieuw verkopen. Voor aankomend jaar is overigens al bekend dat Het Salon volledig geen doorgang vindt. Anderzijds geeft de Febiac aan dat het weer van de afgelopen periode ook geen goed heeft gedaan, met name het laat aanbreken van het echte lenteweer zou de markt geen goed doen.
Verkoopcijfers België mei 2023
In totaal zijn er afgelopen maand dus 2808 motorfietsen verkocht in België. Vorig jaar mei waren dit er nog 2876. BMW is afgelopen maand overigens marktleider met 408 motorfietsen, goed voor 14,5 procent marktaandeel. Een aantal wat overigens nagenoeg gelijk is met mei vorig jaar, toen er 408 BMW’s zijn verkocht. Honda volgt op de tweede positie met 357 motorfietsen, wat neerkomt op 12,7 procent marktaandeel. Honda noteert ten opzichte van mei 2022 echter wel een stijging van 2,6 procent, toen het aantal nog bleef steken op 348 motorfietsen. Yamaha maakt de top drie compleet met 338 verkopen, een marktaandeel dus van 12 procent. Het Japanse merk doet het eveneens beter dan mei 2022. Toen werden er nog 327 motorfietsen verkocht, waarmee Yamaha dus een stijging laat zien van 3,36 procent.
Opvallende cijfers van afgelopen maand zijn onder andere de flinke stijging van Kawasaki. Zij noteren de vierde positie, op geruime afstand van de top drie, met 223 verkopen. Kawasaki noteert hiermee echter wel een flinke groei van ruim 23 procent ten opzichte van mei 2022. Toen bleef de teller steken op 180 stuks. Binnen de top tien noteert buiten de top vier overigens alleen Triumph nog positieve cijfers. Zij zien een stijging van 8,3 procent ten opzichte van mei 2022 naar 143 verkopen. Een Nederlands tintje aan de verkoopcijfers is overigens Carver. Die worden in België meegenomen met de motorfietsen. Carver laat een stijging zien van 200% naar 3 stuks. Deze ‘kantelauto’ is sinds kort dan ook via het Belgische dealernetwerk Vandercasteele beschikbaar.
Eerste vijf maanden 2023
Kijken we naar de eerste vijf maanden van de Belgische Motormarkt, dan zien we dus een daling van 2 procent. In de praktijk komt dit neer op 11.635 motorfietsen, tegenover de 11.869 van 2022 tot en met mei.
Honda is tot nu toe marktleider met 1889 verkopen, goed voor 16,2 procent van de markt en een stijging van ruim 5 procent ten opzichte van 2022. BMW nadert echter rap, waardoor ook in België de strijd om het marktleiderschap is losgebarsten. In tegenstelling tot de Nederlandse motormarkt, heeft BMW België namelijk direct aansluiting op de eerste positie met 1830 motorfietsen. Goed voor 15,7 procent marktaandeel en een stijging van 12,6 procent ten opzichte van 2022. Yamaha maakt de top drie compleet met 1229 verkopen en 10,6 procent marktaandeel. Wel verliest Yamaha ruim 5 procent ten opzichte van 2022.
Top tien merken mei 2023 België
Merk | Aantal | Plus/min | |
01. | BMW | 408 | + 0,99 % |
02. | Honda | 357 | + 2,6 % |
03. | Yamaha | 338 | + 3,4 % |
04. | Kawasaki | 223 | + 23,8 % |
05. | Piaggio | 196 | – 10,1 % |
06. | Triumph | 143 | + 8,3 % |
07. | KTM | 116 | – 4,9 % |
08. | Harley-Davidson | 102 | – 16,3 % |
09. | Sym | 80 | – 19,2 % |
10. | Kymco | 77 | – 19,8 % |
Bron: De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer en FEBIAC, de Belgische Automobiel- en Tweewielerfederatie
Foto: Testmotor.nl Rijtest 2023 BMW Motorrad CE 04 elektrische motorscooter
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven