Skip to main content

Motormarkt België groeide op papier met 3,5 procent in 2020

De Belgische inschrijvingsresultaten van motorfietsen en bromfieten waren in het jaar 2020 positief en steken zo schril af tegen de andere voertuigcategorieën, al is er deels wel sprake van een fictief cijfer bij de motoren: er werden in december enorme aantallen EURO4-modellen op kenteken gezet om ze nog te kunnen verkopen in 2021. De motorfietsverkoop steeg, mede hierdoor, in het hele kalenderjaar 2020 officieel 3,52% ten opzichte van 2019, die van bromfietsen met 1,9%. Daarentegen daalde de verkoop van auto’s met 21%, lichte bedrijfsvoertuigen -12% en zelfs -37% voor de zwaarste categorie vrachtwagens. 

Het lijkt erop dat, als de hoos aan ‘papieren inschrijvingen’ van Euro4-modellen niet meegeteld zou worden, er daadwerkelijk sprake zou zijn van een daling, maar nu eindigt de Belgische motormarkt het jaar 2020 officieel toch met groene cijfers. Het totaal voor 2020 kwam uit op 25.807 motorfietsen, een stijging van 3,52% ten opzichte van het hele jaar 2019, toen er nog 24.930 gemotoriseerdere tweewielers met meer dan 50cc op kenteken kwamen. 

Hoewel de Belgische motormarkt na de strenge lockdown sterk presteert, moet een deel van de inschrijvingen dus worden toegeschreven aan de overgang naar de Euro5-norm, die vanaf 1 januari 2021 een feit is. De laatste Euro4 modellen moesten in België absoluut voor die datum hun eerste inschrijving in het kentekenregister hebben, om nog tot het verkeer toegelaten te kunnen worden, aldus brancheorganisatie FEBIAC. Blijkbaar was de nood hiervoor bij KTM het hoogst: daarvan werden er maar liefst 369 op kenteken gezet, nogal een stijging ten opzichte van de 58 van vorig jaar. De registratie van nieuwe kentekens in december van 2020 was dan ook extreem: 1373 motorfietsen, waar dat er vorig jaar in dezelfde maand nog 710 waren; een stijging van 93,38%. 

Marktleider is in België toch ook weer BMW, ondanks een daling van 2,2% (die als stijging wordt gepresenteerd) weer een extra knappe prestatie omdat ze geen 125’s verkopen. Yamaha is ook in België tweede, Honda komt op drie en Kawasaki op 4. Door de grote markt voor 125cc motoren zijn er veel (meestal Chinese) merken actief die in Nederland nog relatief onbekend zijn: Bullit verkocht in België vorig jaar 387 nieuwe motorfietsen (16e plaats), Orcal 204, Neco 178, Brixton 166, Archive 130 en het elektrische merk Super Soco 101 stuks. 

Motorfietsen verkoopcijfers Top 15 België 2020 (Bron: Febiac)

  Merk 2020 m.a. 2019 Verschil
1 BMW 3230 12,52% 3303 -2,21%
2 Yamaha 3222 12,48% 3081 4,58%
3 Honda 2483 9,62% 2961 -16,14%
4 Kawasaki 2099 8,13% 2191 -4,20%
5 Piaggio 1966 7,62% 2040 -3,63%
6 KTM 1840 7,13% 1541 19,40%
7 Harley-Davidson 1331 5,16% 1467 -9,27%
8 Triumph 991 3,84% 846 17,14%
9 SYM 862 3,34% 976 -11,68%
10 Kymco 733 2,84% 582 25,95%
11 Suzuki 591 2,29% 657 -10,05%
12 Ducati 590 2,29% 626 -5,75%
13 CF Moto 587 2,27% 327 79,51%
14 Husqvarna 509 1,97% 437 16,48%
15 Royal Enfield 413 1,60% 305 35,41%
Totaal Alle 25.807   24.930 3,52%

Met deze aantallen overklast de Belgische markt die van Nederland weer ruimschoots, een direct gevolg van de Belgische rijbewijswetgeving die de mobiliteit enorm verhoogt: met een autorijbewijs mag onder een paar voorwaarden ook op een 125cc motorfiets gereden worden. Het is voor België wel extra spannend hoe het komend jaar eruit gaat zien, normaliter wordt eind januari ongeveer eenderde van alle nieuwe motorfietsen al op Het Salon in Brussel verkocht, maar die is dit jaar afgelast


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws