In de maand augustus van 2020 werden 1293 nieuwe motoren op kenteken gezet, wat een stijging van 6,2 procent ten opzichte van de 1218 uit 2019 is. Hiermee heeft de markt nu de hele dip van het begin van het jaar recht getrokken: in de eerste 8 maanden van 2020 werden er in totaal nu 11.676 motorfietsen op kenteken gezet tegen 11.607 in het vorige jaar; een stijging van 0,6%.
In de motormerken-Top 3 is de volgorde sinds vorige maand onveranderd, maar qua maandcijfers waren er grote verschillen. Zo daalde de verkoop van marktleider Yamaha ten opzichte van augustus 2019 met 1,3%, maar gaan ze als eerste merk met 2062 units door de belangrijke 2K-grens. Daarachter is er een iets grotere daling voor de nummer 2 Kawasaki met -4,9% voor de afgelopen maand, waardoor ze nu op 1949 motoren staan. De nummer drie, BMW Motorrad, deed het in augustus juist opvallend goed met een stijging van dik 27 procent, waardoor er dit jaar tot nu toe 1771 BMW’s op kenteken zijn geregistreerd. Voor de maand augustus betekent het qua aantallen dat Yamaha met 233 motoren haar marktleiderschap uitbouwde, terwijl BMW deze maand tweede was met 196 en Kawasaki genoegen moest nemen met de derde plaats door 174 motorfietsen te registreren.
Achter de “Grote Drie” gaapt een enorm gat, met -na een hele tijd niks- pas Honda op 4 met 988 motoren, gevolgd door KTM op 855 op 5 en Suzuki daar kort achter op 6 met 838. De 7e plaats is voor Harley-Davidson (756) met Triumph daarachter op 8. Het Britse merk had een opvallend sterke maand met 64 gekentekende motoren, dat waren er vorig jaar in deze maand maar 38. Op 9 volgt Piaggio, maar eigenlijk zouden ze hoger staan als de ongeveer 250 MP3 driewielers ook meegeteld zouden worden. Plaats 10 is voor Ducati, het Italiaanse merk kreeg de grootste klap van iedereen in de corona-crisis, waarbij de stilgelegde productie in Bologna een grote rol speelt.
Net buiten de Top 10 strijden Husqvarna, Zero, Indian Motorcycles, Moto Guzzi en een sterk opkomend Royal Enfield om verkoopcijfers tussen de 100 en 150 stuks.
Bestverkochte motor is nog steeds de BMW R1250GS/Adventure met 688 stuks. Het hitmodel is wel de kurk waar het Duitse merk op drijft, want daarachter komt er eigenlijk bjna niks. De R1250RT (155) doet het nog -relatief- goed, maar dat komt deels ook door verkopen aan de politie, terwijl de nieuwe 2020-modellen F900XR (146), F900R (141) en de S1000XR (129) als enige op substantiële cijfers kunnen rekenen; de volgende in de lijst is daarna de BMW F850GS/Adventure met 54 stuks. Ter vergelijking: Yamaha heeft vijf modellen die (veel) meer verkopen scoren dan de nummer 2 van BMW: De MT-07 (383 stuks), MT-09 (301), Tracer 900 (283) , Tenere 700 (255) en de TMAX 560 (178).
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief