Motorfabrikanten USA & Europa: stop importtarieven handelsoorlog
Motorfabrikanten in zowel de EU als de VS roepen op om de vergeldingsmaatregelen op te schorten voor sectoren die feitelijk niet bij het oplopende handelsconflict conflict betrokken zijn. De ACEM (Association des Constructeurs Européens de Motocycles) en USMMA (United States Motorcycle Manufacturers Association) doen mee aan de oproep aan de Europese autoriteiten en de Amerikaanse regering om hun geschillen op te lossen zonder de import en export van motorfietsen en motoronderdelen onnodig te beïnvloeden. Recent bleek Harley-Davidson nog zéér hard geraakt te worden, toen bleek dat de Europese Unie haar U-bocht via Thailand niet accepteerde als productie buiten de USA, waardoor de importtarieven op nieuwe Harleys binnenkort naar 56% gaan stijgen.
Een coalitie van 88 Europese en Amerikaanse handelsverenigingen heeft hierom een brief geschreven aan de voorzitter van de Europese Commissie Von der Leyen en de Amerikaanse president Biden, waarin zij om beëindiging vragen van de geldende vergeldingsmaatregelen binnen de lopende handelsgeschillen tussen de EU en de VS, vooral waar die niet-gerelateerde sectoren treffen. Daarmee wordt bedoeld dat de maatregelen alleen verband zouden moeten houden met de vliegtuig- en staalindustrie, waarom het langlopende conflict draait.
De industrie doet nu opnieuw een oproep om voort te bouwen op het positieve momentum van de opschorting van de tarieven die zijn opgelegd in verband met de geschillen van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) over subsidies voor burgerluchtvaartuigen voor vier maanden, in de hoop dat een dergelijke overeenkomst kan worden verlengd en voortgebouwd. De oproep wordt ook gedaan om de verschillen binnen het handelsgeschil over staal en aluminium te overbruggen, vooruitlopend op de deadline van 1 juni en de toepassing van verdere vergeldingsmaatregelen van de EU, om nog meer bijkomende schade voor niet-gerelateerde sectoren te voorkomen. Uiteindelijk wenst die coalitie een terugkeer naar een positieve, wederzijds lonende transatlantische relatie, die de economische groei ondersteunt en waarvan producenten en fabrikanten, hun distributiepartners, importeurs en consumenten en alle aanverwante sectoren profiteren.
ACEM en USMMA sluiten zich aan bij deze oproep, aangezien de motorfietsensector de afgelopen jaren herhaaldelijk het doelwit is geweest van de handelsescalatie tussen de EU en de VS. De export van Amerikaanse motorfietsen naar Europa wordt sterk gehinderd door de EU-maatregelen om het evenwicht te herstellen die zijn ontwikkeld als reactie op het Amerikaanse besluit om vanaf 1 juni 2018 een tarief van 10% op Europese aluminiumproducten en een tarief van 25% op Europese staalproducten in te voeren. Producten die voorkomen op 2018/886, een lijst van Amerikaanse producten, waaronder motorfietsen met een cilinderinhoud van meer dan 500 cc, hebben sinds 1 juni 2018 te maken met aanvullende heffingen bij het binnenkomen van de EU.
Vanaf 1 juni 2021 wordt verwacht dat de Europese autoriteiten deze aanvullende invoerrechten zullen verdubbelen, waardoor een tarief van 50% wordt opgelegd op in de VS gemaakte motorfietsen van meer dan 500 cc, overeenkomstig Uitvoeringsbesluit (EU) 2021/563 van de Europese Commissie van 31 maart 2021 .
“Deze ontwikkeling bevestigt de urgentie om alle aanvullende tarieven voor niet-gerelateerde sectoren op te schorten om schadelijke escalaties te voorkomen. We roepen de Europese Commissie en de nieuwe Amerikaanse regering op om een positieve transatlantische handelsdialoog op gang te brengen. We blijven een terugkeer naar de rede en het vinden van een oplossing voor beide partijen krachtig ondersteunen ”, aldus Antonio Perlot, secretaris-generaal van ACEM.
Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven