In een onverwachte beweging heeft Kawasaki Heavy Industries KHI gisteren aangekondigd haar Motorcycle en Rolling Stock divisies los te maken van het moederbedrijf. Hiermee wil het Japanse KHI-conglomeraat zich focussen op haar belangrijkste activiteiten, die bestaan uit de ontwikkeling en productie van zwaar materieel: schepen, bouwvoertuigen, robots, ruimtevaartuigen en vliegtuigen, maar daarnaast produceert de multinational een zeer divers portfolio aan producten voor vele externe opdrachtgevers. De ontwikkeling, productie en verkoop van motorfietsen is dan ook maar een zeer klein onderdeel van het enorme KHI en het enige op consumenten gerichte product. Naast de motorfietsen wordt ook de “rolling stock” afdeling afgestoten, hier worden treinen, metro’s en ander rollend materieel gebouwd.
Het is de bedoeling dat de Motorcycle Division samengevoegd wordt met de Engines (motoren), Robots en Precision Machinery (fijntechniek) afdelingen, waarna er een nieuwe Motion Control & Motor Vehicles divisie ontstaat, opgebouwd uit de huidige Precision Machinery, Robot Business, Motorcycles & Engines. Doel is om hiermee de besluitvorming binnen het bedrijf te versnellen binnen het nieuwe bedrijf, wat wel onder de vlag van Kawasaki zal blijven opereren. In feite betekent de spinoff dat Kawasaki Motorcycles een onderdeel binnen KHI blijft, met KHI als aandeelhouder. Omdat het nu een extern bedrijf wordt, is er in theorie nu echter ook de mogelijkheid dat KHI (een deel van) haar aandelen in de motorfietsbusiness overdoet aan een ander bedrijf. Voor de Rolling Stock wordt alvast aangekondigd dat gekeken wordt naar “allianties en nauwe samenwerking met industriële partners”. Dergelijke allianties zijn zeer goed mogelijk, zoals recent ook Honda en Hitachi samen verder gingen met Showa, Nissin en Keihin. In het officiële bericht wordt wel gemeld dat Power Sports nu een ‘vlaggenschip’ voor de groep zal blijven.
De afgelopen maanden kreeg KHI in de corona-pandemie de nodige klappen, wat ook geldt voor de motorfietsen. Kawasaki heeft wisselend succes wereldwijd, met goede verkoopcijfers in Europa en de USA, maar vooral in Azië heeft het merk het lastig om de andere Japanse motorfabrikanten bij te benen in reusachtige markten als India, Indonesië, de Filipijnen en Vietnam. Juist in deze landen was het merk in een opbouwfase, maar door de COVID19-situatie vallen daar nu net de hardste klappen. Blijkbaar kan het concern daar in de huidige configuratie niet snel genoeg op reageren, waarop deze forse reorganisatie is ingezet.
De Power Sports Business, die een onderdeel is van de Motorcycle & Engine Business, omvat motorfietsen en offroad vierwielers, en is Kawasaki’s enige massaproductie consumentgericht bedrijf. Het afbouwen van dit bedrijf zal de besluitvorming versnellen om producten en diensten aan te bieden die zijn afgestemd op klanten, inclusief nieuwe lifestyle-aanbiedingen. Power Sport zal zijn rol als vlaggenschipbedrijf van de groep (KHI, red.) verder versterken bij het opbouwen van het sterke Kawasaki merk.
Op korte termijn zullen we blijven werken aan verbetering van onze financiële situatie. Maar vanuit een brede kijk op de sector als geheel, wordt deze geconfronteerd met belangrijke problemen zoals vergrijzing van het klantenbestand en de naleving van milieuvoorschriften. Kawasaki versterkt de samenwerking binnen haar industrie, bijvoorbeeld door de gezamenlijke ontwikkeling van elektrische aandrijving en geavanceerde veiligheidstechnologieën en een grotere gemeenschappelijkheid van functionele onderdelen – om groei in de Power Sports Business en marktherstel te bereiken.
De Motorcycle & Engine Business start ook met innovatieve projecten om zakelijke kansen in nieuwe projecten vast te leggen. Haar initiatieven omvatten het uitbreiden van bedrijfsmiddelen naar massaproductiebedrijven, in samenwerking met de Precision Machinery & Robot Business. Ook wordt samengwerkt in de markten voor landbouwmachines en gazononderhoud, hydraulische systemen en motoren voor algemeen gebruik,
en het bevorderen van de ontwikkeling van mobiliteit in de nabije toekomst, bijvoorbeeld door robotica en toekomstige technologieën.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief