In een persbericht laat MV Agusta weten dat de herfinanciering van het bedrijf rond is, waarbij het Russische investeringsbedrijf Black Ocean Group van de Rus Timur Sardarov een ‘sterke minderheidsaandeelhouder’ wordt, die investering loopt dan via Comsar Invest. Tegelijkertijd heeft AMG, onderdeel van AMG Mercedes, haar aandeel van 25% in het bedrijf terugverkocht voor een niet bekend gemaakt bedrag. Het grootste belang in MV Agusta Holding en MV Agusta zelf blijft in handen van GC Holding, het bedrijf van Giovanni Castiglioni. De verdeling van de aandelen is ook niet openbaar gemaakt maar zal dit in de toekomst mogelijk alsnog wel worden.
Volgens Castiglioni Jr. is er de laatste twaalf maanden al zoveel in de bedrijfsvoering veranderd, dat er momenteel sprake van een positieve cashflow is. Volgens insiders zijn er afspraken gemaakt met diverse schuldeisers, die ongeveer de helft van de openstaande vordering betaald krijgen. Indien genoeg schuldeisers accoord gaan en de investering van de Russische investeerder door de rechtbank wordt goedgekeurd, kan de surceance van betaling worden opgeheven.
Met het vertrek van Mercedes Benz/AMG als aandeelhouder lijkt er weer een financiëel hoofdstuk aan de -immer roerige- historie van het Italiaanse motormerk te zijn toegevoegd. Een historie waarin wederom een groot automotive-merk af moeten haken als investeerder in de motorfabrikant. Harley-Davidson, Proton en BMW (in Husqvarna) vertilden zich al in de overname van het iconische motormerk of delen daarvan, waarop MV Agusta altijd toch weer door kon gaan met het maken van exclusieve, zeer goed uitziende motorfietsen.
Share
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven