Skip to main content

Waar driewielers als de Piaggio MP3 jarenlang niet aan te slepen waren, lijkt in eerste instantie de coronapiek voor deze ‘motoren met autorijbewijs’ in 2023 toch wat in te zakken. Dat heeft echter vooral één reden: het wegvallen van Qooder, en dat zijn wel vergelijkbare machines maar toch echt vierwielers. Oftewel; driewielers gaan stabiel door, zo blijkt uit de registratiecijfers van RDC.

Piaggio

Nadat 15 jaar geleden Piaggio met de eerste MP3 kwam en vervolgens slim insprong op de Europese rijbewijswetgeving, was het ook vooral dàt merk dat vanaf 2011 de vruchten ervan plukte. Ook nu blijft het Italiaanse motor- en scootermerk met grote voorsprong de absolute marktleider van het segment, waarbij de komst van de nieuwe MP3 530 de verkopen weer een impuls gaf. Wel is het zo dat Piaggio 14% inleverde, wat vooral lijkt te komen door de komst van de Kymco CV3. Een woordvoerder van Piaggio daarover: “we verwachten ons in 2024 wel weer terug te knokken naar het oude, hoge marktaandeel in het segment”.

Andere merken

Gezien de dominantie van Piaggio, kunnen de andere aanbieders niet anders dan als ‘de rest’ worden omschreven. Daarvan deed Kymco het met de nieuwe CV3 zeker niet slecht, door verkopen af te snoepen van zowel Piaggio als Peugeot. De Peugeot Metropolis heeft daar vooral last van, waar Yamaha daar niks van lijkt te voelen, en de verkoop van de Tricity 300 zelfs iets groeide.

Artikel gaat verder onder de grafiek

Vierwielers exit

In de afgelopen jaren was het vooral het in Zwitserland gevestigde merk Quadro, dat onder de naam Qooder QV3 en QV4 in Nederland aardige aantallen soortgelijke voertuigen wist te slijten, maar dat waren wel vierwielers. De Nederlandse importeur in Tilburg maakte er flink werk van om Qooders vooral bij autodealerbedrijven neer te zetten. Maar, nadat het nieuwtje eraf was zakten de verkopen terug, waarop in 2023 de import gestaakt leek en het heel stil rondom Qooder werd. Het lukte Nieuwsmotor ondanks diverse pogingen niet meer om contact te krijgen met zowel de (voormalige?) Nederlandse importeur als het merk zelf.

Regels

Regeltechnisch gezien zijn de driewielers, als manier om te kunnen motorrijden zonder rijbewijs, een aflopende zaak. Was het eerst zo dat het voertuig gewoon een ‘auto was als je voorwielen maar meer dan 46,5 centimeter uit elkaar stonden, nu vallen ze onder een eigen L5e-categorie. En dus zijn er speciale regels voor gekomen en is het nu zo dat een MP3 ‘-en soortgelijke driewieler- met een autorijbewijs bereden mag worden, maar dit alleen geldt als je je autorijbewijs nog voor 19 januari 2013 hebt gehaald. En dat is ondertussen al dik 10 jaar geleden…

Eigenwijs, maar geen succes

De snelle opkomst van de driewieler kwam door de rijbewijswetgeving, die het dus mogelijk maakte om zonder autorijbewijs tussen de files (of met een Akrapovic in de stad) te rijden. Er zijn echter ook driewielers die nooit onder die regels vielen, met als grootste exponent de Yamaha Niken. Daarvan werden er vorig jaar zes in Nederland verkocht en in 2022 waren het er, ondanks toen nog forse inspanningen qua marketing, ook maar negen. Het lijkt er dus vooral op dat bezitters van een motorrijbewijs aan twee wielen genoeg hebben.

Overzicht verkoopcijfers driewielers/vierwielers voor autorijbewijs 2007 – 1023 (RDC)


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws