Skip to main content

LiveWire verkoopt wereldwijd 63 motoren in Q1 van 2023

Er werden in het eerste kwartaal (Q1) van 2023 wereldwijd 63 LiveWire elektrische motorfietsen verkocht, tegenover 72 eenheden in het voorgaande jaar, dat is een daling van 13% en ook minder dan de 69 die er in Q4 van 2022 werden verkocht. LiveWire leed in het afgelopen kwartaal een verlies van bijna 25 miljoen. De omzet van elektrische motoren daalde met 36% in het eerste kwartaal ten opzichte van de verkoopcijfers van LiveWire ONE (en de overgebleven Harley-Davidson LiveWire’s) in het eerste kwartaal van 2022, voorafgaand aan de bedrijfsmatige afsplitsing van LiveWire.

Ook de verkoop van elektrische STACYC loopfietsen voor peuters, de tweede pijler onder LiveWire, zakte fors in. Als gecombineerd resultaat daalde de bedrijfsbrede omzet met 25%. De mindere cijfers zijn volgens LiveWire ook een gevolg van de extra kosten van het opstarten van een nieuwe organisatie, inclusief een groeiend personeelsbestand.

Sinds LiveWire zakelijk werd afgesplitst van Harley-Davidson en tegelijkertijd naar de beurs ging, is het verplicht elk kwartaal volledige openheid van zaken te geven. Dit resulteerde erin dat bekend werd dat LiveWire in het hele jaar 2022 nog geen 600 motoren verkocht had en forse verliezen leed. Voor 2023 verwacht LiveWire zelf “750 tot 2.000” LiveWire’s te verkopen, nogal een ruime marge dus, waarbij een verlies van $ 115 tot $ 125 miljoen dollar wordt geleden. Voorlopig heeft het bedrijf nog 236 miljoen dollar in kas, terwijl een grootaandeelhouder nog 200 miljoen beschikbaar zal stellen, maar dat laatste is een ‘niet bindende afspraak’, aldus de financiële rapportage van het elektrische motormerk. Naast Harley zelf is bekend dat het Taiwanese scootermerk Kymco ook aandelen heeft in LiveWire.

S2 Del Mar onderweg

LiveWire wil het tij keren met een nieuw, veel goedkoper elektrisch model dan de ONE. Van deze S2 Del Mar worden er eerst 100 als Launch Edition in Europa verkocht. Daarbij is de Nederlandse prijs van € 20.390,- wel iets hoger dan vooraf werd verwacht, omdat het verschil tussen de ONE en de S2 Del Mar hier toch kleiner is dan in de USA. Daar is de Del Mar 7000 dollar (6300 euro) goedkoper dan de ONE, terwijl het verschil in Nederland 5000 euro is. Toch is de prijs van de S2 Del Mar concurrerend in de markt voor elektrische motoren.


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws