Skip to main content

KTM gaat meer motoren in China bouwen

De joint venture van KTM met CFMoto pakt voortvarend door met de bouw van een geheel nieuwe productiefaciliteit in Hangzhou, China, op 200 km van Shanghai. De nieuwe fabriek zal in eerste instantie een productiecapaciteit van 50.000 eenheden hebben, maar die kan makkelik worden uitgebreid tot 100.000 eenheden per jaar. De nieuwe productiefaciliteit van de KTM-CFMoto joint venture moet helpen bij het oplossen van de capaciteitsbeperkingen van de thuisfabriek van het Oostenrijkse bedrijf in Mattighofen, maar laat ook zien dat KTM er niet voor schroomt wereldwijd met merken, modellen en productielocaties te schuiven. Dit betekent in de praktijk dat KTM’s middenklassers en lichte motorfietsen over enige tijd grotendeels niet meer uit Oostenrijk zullen komen. 

CFMoto is sinds 2011 de officiële leverancier voor KTM-motorfietsen in China en heeft een meerderheidsbelang van 51% in de meer recente joint venture. CFMoto heeft  daarnaast ook de licentierechten gekocht op van het 990 LC8-motorblok van KTM, wat zal worden gebruikt in een nieuwe motorfiets van het Chinese merk. KTM werkt in dit project via haar dochteronderneming KTMR2R zeer nauw samen met de Chinese motorgigant. Opvallend, want het Oostenrijkse merk is zelf juist weer voor een groot deel eigendom van het al even reusachtige Indiase motormerk Bajaj, waarmee ook samen modellen worden gebouwd en ontwikkeld. De pijlsnelle globalisering van KTM en haar partners betekent dat voor alle motoren straks geldt dat ze uit alle fabrieken kunnen komen, ongeacht markt, locatie, merk of model. Daarmee lijkt het merk uiterst makkelijk over grenzen heen te kunnen stappen en niet bang te zijn voor verregaande samenwerkingen met partijen uit andere delen van de wereld. Dit in tegenstelling tot bijna alle andere motormerken, die veel meer moeite hebben met zulke grote stappen. 

In de nieuwe fabriek in China zullen maar liefst tien motorfietsen worden geproduceerd. Daarbij gaat het niet alleen om lichte KTM’s, maar ook om “zware” CFMoto-producten die de KTM LC8-motoren gaan gebruiken. Deze motorfietsen zullen niet alleen worden verkocht op de Chinese binnenlandse markt, maar ook geëxporteerd worden naar Europa, de VS, Australië en Zuid-Oost Azië (ASEAN). Het is dus een kwestie van tijd voor er Chinese CFMoto-modellen met een 990cc KTM motorblok op de markt gaan komen. 

Afgezien van productielocaties in Mattighofen (Oostenrijk), Pune (Indai) en Hangzhou (China), zijn er al zes andere fabrieken waar KTM-motorfietsen worden geassembleerd; twee in Colombia (Medellin en Cartagena), en één in Argentinië (Buenos Aires), Brazilië (Manaus), Maleisië (Jitra) en de Filippijnen (Laguna). De faciliteit in Oostenrijk heeft volgens KTM een maximale jaarlijkse capaciteit van 200.000 eenheden, wat voor de markt van Europese en Amerikaans modellen (voorlopig) meer dan genoeg moet zijn, waarbij zelfs capaciteit over zou moeten zijn als de productie naar andere landen verhuist. Daarbij zal ook zeker meespelen dat de kosten van productie in Europa veel hoger liggen dan in de andere landen waar KTM nu samenwerkingen heeft. De bouw van de nieuwe fabriek begon in maart 2018 en zal tegen juni 2020 worden voltooid. De serieproductie van KTM-motorfietsen is al gestart in september 2019. 


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws