De Oostenrijkse KSR Group, een van de grootste motorimporteurs van Europa, is terechtgekomen in een faillissementsprocedure, zo meldt Bike & Business. KSR is in Nederland misschien niet heel groot, maar vooral de Duitssprekende DACH landen (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) is het een enorme speler in de motormarkt met jaarlijks meer dan 60.000 verkochte voertuigen en vestigingen in Italië, Spanje, België, Duitsland en Frankrijk. In Nederland hebben ze één werknemer.
KSR heeft in veel landen een groot aantal merken als importeur in haar beheer, maar verkoopt ook motoren onder eigen merknamen. Alle merken komen uit Azië. Volgens het bedrijf moeten de divisies Smart Products en Mobility met de merken CF Nito (Quad/ATV), Royal Enfield, Niu, Brixton, Malaguti, Motron, A-TO en DocGreen gewoon doorgaan. Wat er gebeurt met merken als Italjet en Lambretta is onduidelijk.
123,3 miljoen schuld
KSR heeft een schuldenlast van maar liefst 123,3 miljoen euro, waardoor 214 werknemers en 252 andere schuldeisers nu via de rechtbank hun geld moeten krijgen. De eigenaren zien de huidige situatie, die in het Nederlandse faillissementsrecht vergelijkbaar is met surseance van betaling, als de enige mogelijkheid om een doorstart te maken. Of KSR die doorstart kan maken zal pas duidelijk worden in de loop van de ‘gerechtelijke herstructureringsprocedure’.
Kort geleden maakte de KSR-groep in een persbericht bekend dat ze zichzelf onder curatele gingen stellen. Reden: “De economische situatie op de markten van het familiebedrijf is drastisch veranderd als gevolg van gestegen energieprijzen, hoge inflatie en koopkrachtverlies van klanten”. Bovendien zouden er sprake zijn van hoge materiaalkosten, wisselkoersschommelingen en dalende verkopen. Sinds mei/juni 2022 zijn de voorraden bij dealers drastisch gestegen en tegelijkertijd heeft het bedrijf marktaandeel in Duitsland verloren, maar dat kwam grotendeels omdat er geen nieuwe motorfietsen beschikbaar waren.
“De afgelopen maanden hebben we hard geprobeerd om recht te doen aan deze randvoorwaarden”, zeggen Michael en Christian Kirschenhofer, de eigenaren van de KSR Group. “Na een intensieve evaluatiefase beschouwen wij deze beslissing als essentieel om ons bedrijf door een uitdagende tijd te loodsen en het succesvol te kunnen voortzetten in het belang van alle betrokkenen”, zegt mede-eigenaar Michael Kirschenhofer. Hij benadrukte tegenover Bike & Business dat er ‘open en transparant gecommuniceerd’ zou worden als het om de insolventie ging.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven