Skip to main content

Krämer Motorcycles: last van problemen bij KTM

Het Duitse niche-motormerk Krämer heeft last van de problemen bij KTM, omdat de motorblokken van het Oostenrijkse motormerk werden gebruikt in de racemotoren die Krämer bouwt. Ondanks enorme groei in de USA heeft de CEO van Krämer in de USA nu ontslag genomen, omdat er momenteel geen motoren verkocht kunnen worden.

Het kleine merk Krämer is al jaren vooral bekend om haar lichte racemotoren, die de laatste jaren gebaseerd zijn op KTM-modellen en voorzien worden van KTM-motorblokken, maar de samenwerking is er ook andersom: Krämer bouwt haar eigen GP2-890 om tot de RC8C racemotor, die dan weer door KTM als eigen model wordt verkocht maar feitelijk bijna dezelfde GP2-890 is.

Geen materiaal uit Oostenrijk

Probleem is nu dat de fabrieken van KTM stil liggen, waardoor de Krämers zonder motorblokken zitten. Dat geldt niet alleen voor de GP2-890, maar ook voor de naked 890 XX-versie, de EVO2 690 eencilinder en de in Amerika bij de Talent Cup gebruikte APX-350 MA, allemaal op basis van KTM motorblokken.

Krämer in Nederland

In Nederland is Niwa Motoren in Zwaagdijk de enige Nederlandse dealer van Krämer. Nico Wagenaar van Niwa bevestigt dat het momenteel stil is vanuit Duitsland, maar hij heeft wel drie 890-modellen staan, waaronder een demo-model. Wagenaar geeft aan vooral te wachten op de aangekondigde komst van een ombouwkit om van een SuperDuke een racemotor te bouwen, maar dat het momenteel wat stil is vanuit de Duitse Krämer-fabriek.

Op vragen van Nieusmotor antwoordt Krämer Motorcycles vanuit Duitsland met (onder andere) het volgende:

Krämer zelf: vol gas vooruit

“Ondanks sectorbrede verstoringen – waaronder de herstructurering van KTM – is Krämer wendbaar gebleven en heeft het moment aangegrepen om nieuwe programma’s te ontwikkelen. Een van de meest opwindende ontwikkelingen is de lancering van de Krämer Race Kits: speciaal gebouwde ombouwsets om de KTM Super Duke 1290 en 1390 modellen om te bouwen tot volwaardige racemachines. De productie voor het modeljaar 2026 wordt deze zomer voortgezet in de fabriek in Burghausen, inclusief uitgebreide opties via het Krämer Exklusiv-personalisatieprogramma.”

“We zijn trots op hoe ver we zijn gekomen – en nog enthousiaster over waar we naartoe gaan. Met een versterkt team, nieuwe programma’s en een voortdurende focus op wat ons onderscheidt, is Krämer meer dan ooit klaar voor de weg die voor ons ligt.” – Markus Krämer, oprichter en CEO.

Super Duke-ombouwset: prijs 6.990€ (met Duitse 19% BTW, verschilt per land)

Krämer USA: geen blokken, geen motoren

In Amerika heeft Jensen Beeler nu zijn functie als baas van Krämer opgegeven. Onder zijn leiding verdriedubbelden de verkopen in de USA en verdubbelde het aantal dealers, maar zonder aanvoer van nieuwe motoren kan de Amerikaanse organisatie zo niet doorgaan. Beeler heeft daarom zelf ontslag genomen, zo meldt hij. U kunt Beeler overigens ook kennen als oprichter van de bekende motorwebsite Asphalt & Rubber, waarmee hij stopte om bij Krämer aan de slag te gaan.



Nieuwsbrief Signup

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven