Zojuist heeft Nieuwsmotor.nl persoonlijk gesproken met Stefan Pierer, CEO van KTM / Husaberg en sinds kort eigenaar van Husqvarna Motorcycles. In een telefonisch interview legt hij uit waarom hij Husqvarna van BMW heeft overgenomen.
Nieuwsmotor: “Herr Pierer, gefeliciteerd met uw aankoop van Husqvarna. De grootste vraag die mensen uit de branche zich nu stellen is “waarom”?”
Stefan Pierer: “In de automotive branche zie je al jaren een zelfde beweging van meer merken onder één dak. De markt is namelijk flink gedaald, waardoor vooral consolidatie belangrijk is geworden. Om toch nog meer producten te kunnen verkopen is het dan logisch om meer merken te kiezen, zodat in de niches alsnog uitbreiding van de verkoop kan worden gevonden. Voor KTM geldt als massamerk hetzelfde, we zijn al wereldwijd marktleider op het vlak van enduro en motorcross, daar uitbreiden is op dit moment erg lastig. Het is daarom dat wij, net als vele andere grote bedrijven binnen de automotive, door het hebben van meerdere merken meer in de breedte willen en daarbij synergie willen halen uit samenwerking op terreinen als ontwikkeling, inkoop en dergelijke.”
Nieuwsmotor: Dat is duidelijk, maar waarom dan juist Husqvarna, met Husaberg heeft u toch al een soortgelijk merk in huis?
Stefan Pierer: “We denken dat we met Husqvarna een andere niche aan kunnen spreken en vooral de Japanse merken nog meer markt af kunnen pakken. We zullen ons met dit merk vooral op de producten richten zoals merken als Yamaha, Suzuki en Kawasaki die maken, die kunnen hun borst alvast nat gaan maken. We willen als nichemerk eerst weer naar een verkoop van 10.000 units per jaar en gaan dan verder kijken. Daarvoor moet Husqvarna wel weer terug naar zijn roots, daar was het veel te ver van afgedwaald. Het merk heeft een prachtige historie maar is door een verkeerd modelbeleid helemaal op het verkeerde spoor geraakt, het was er qua dealernetwerk nog niet aan toe om tweecilinders voor de straat te gaan verkopen. Wij zullen met Husqvarna weer terug gaan naar haar origine. We gaan dan ook snel terugkomen in motorcross en daarna in supermoto, allebei takken van sport waarin Husqvarna vroeger dominant aanwezig was. Binnen nu en een jaar zal hiervoor een passende motorfiets ontwikkeld zijn, met de specificaties en het karakter zoals dat bij Husqvarna hoort.”
Nieuwsmotor: Hoe ziet u de integratie van Husqvarna binnen het KTM-concern?
Stefan Pierer: “Het zullen losse, zichzelf bedruipende merken blijven qua merkbeleving, modellen en verkoopnetwerken, maar zoals ik al eerder aangaf zal er achter de schermen veel samenwerking zijn op het vlak van R&D, inkoop, componenten en meer zaken in onze backoffice. We gaan nu rustig bekijken of de productie voor Husqvarna op de huidige locatie in Varese in Italië of vanuit Mattighofen in Oostenrijk moet gaan gebeuren. Daar is nog niks over beslist maar hier kunnen we nu alle tijd voor nemen. In eerste instantie heb ik Husqvarna vanuit mijn privé-bedrijf Pierer Industrie gekocht, maar ook daar gaan we in de toekomst naar kijken. Mogelijk verandert dit later en mogelijk krijgt onze Indiase partner Bajaj daar dan ook een rol in, als er een link naar India is.”
Nieuwsmotor: In een Oostenrijkse krant heeft u over de prijs ook niks willen zeggen maar wel “Der Pierer hat noch nie teuer gekauft”, BMW heeft dan ook heel veel geld in Husqvarna gestoken.
Stefan Pierer: “Ik heb er een redelijke prijs voor beide partijen voor betaald. Het was makkelijk voor BMW om naar ons te komen als je weg wil uit de offroadmarkt. Als je aan offroad denkt kom je al snel bij ons als offroad-wereldleiders uit, daarbij zitten we maar op twee uur rijden van elkaar. Ik denk dat dit voor alle partijen een goede deal is. Het is nu aan ons om er wat van te maken!”
Share
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven