Triumph Motorcycles en Bajaj Auto uit India hebben vandaag hun reeds lang voorziene samenwerking aangekondigd. Die behelst niet alleen de productie van lichte modellen (200-750 cc) door de Indiase fabrikant, maar daarnaast zal de Indiase grootmacht ook de distributie van de huidige “grote” modellen op zich nemen in een aantal markten. Het belangrijkste model binnen de nieuwe samenwerking zal hoogstwaarschijnlijk een 200 cc ééncilinder zijn, met een prijs van minder dan 2500 euro en voorzien van een naam uit de Triumph “heritage”.
De samenwerking is er eentje zonder de uitwisseling van aandelen,. Iet wat niet wegneemt dat de combinatie opvallend is, omdat Bajaj wel 49% van de aandelen van KTM in handen heeft. Het nog nieuw te ontwikkelen model zal in de Bajaj-fabriek in Chakan, India worden gebouwd. In tegenstelling tot de samenwerking met KTM zullen deze modellen niet ook als Bajaj’s worden verkocht. De komst van nieuwe, lichte Triumph-modellen zal vanaf 2022 een nieuwe fase voor het Britse merk betekenen. Uit het persbericht blijkt dat Triumph de goedkope modellen wereldwijd wil gaan verkopen, dus niet alleen in de groeimarkten waarvoor ze in hoofdzaak zijn bedoeld. Met een prijs van 200.000 Inidase roepies oftewel 2 Lakh, omgerekend 2500 euro, moet geprobeerd worden het kwaliteitsimago van Triumph niet te verminderen qua afwerkingsgraad, rijeiegenschappen, image en uitrusting.
Naast de 200 zullen er ook andere modellen worden ontwikkeld en bestaat de kans dat Bajaj de productie van al bestaande of nog te presenteren “grote” modellen op zich zal nemen. Triumph heeft al veel ervaring met productie in lage-lonen landen; momenteel worden bijna alle “Europese” Triumph’s al in eigen fabrieken in Thailand gebouwd. In sommige gevallen worden modellen nog in de UK geassembleerd.
Triumph Motorcycles: “De samenwerking zal een nieuwe reeks van motoren bouwen in het middensegment (200- 750 cc) en meerdere opties bieden om verschillende segmenten in deze klasse te bedienen. Het product aanbod zal begeerlijk en betaalbaar worden, met een gerichte prijsstelling vanaf INR 2 lacs in India. Dit creëert nieuwe toegang voor het Triumph-gamma over de gehele wereld en zorgt ervoor dat Triumph kan concurreren in belangrijke grote segmenten van de wereldwijde motorfietsenmarkt en nieuwe klanten kan aantrekken voor het merk.”
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven