Volgens de cijfers van RDC zijn er dit jaar tot en met november 17.675 gebruikte motorfietsen geïmporteerd. Dat is het hoogste aantal ooit, zo meldt de BOVAG. Ten opzichte van dezelfde periode in 2021 groeide de “grijze” import dan ook met 3,7 procent. Ook dit jaar zullen er daardoor méér gebruikte motoren geïmporteerd worden, dan er nieuwe motoren geregistreerd worden.
In 2021 bedroeg het totale aantal import-motorfietsen al 17.924 en in heel 2022 zullen dat er voor het eerst meer dan 18.000 zijn. De vraag naar tweedehands motorfietsen is in Nederland dan ook al lang groot; de vakhandel verkoopt dit jaar voor het derde jaar op rij meer dan 50.000 occasions. Dealers spreken dan ook al geruime tijd van een tekort aan aanbod van “frisse” gebruikte motoren, waardoor de prijzen van ‘inruilers’ en occasions erg hoog liggen.
Yamaha meest geïmporteerd
Het meest geïmporteerde motormerk was in 2022 volgens de BOVAG Yamaha met een marktaandeel van 17,1 procent, wat aansluit bij het (net niet?) marktleiderschap van het Japanse merk. Honda bezet in die lijst de tweede plaats met 13,9 procent van de totale import, BMW’s zijn goed voor 13,1 procent en Kawasaki heeft een aandeel van 11,9 procent in de import van gebruikte motoren. Harley Davidson sluit de Top 5 af met 8,5 procent aandeel, met op de zesde tot en met tiende plek achtereenvolgens KTM, Suzuki, Piaggio, Triumph en Ducati met marktaandelen tussen de vier en zes procent.
In 2014 werden in de eerste elf maanden van het jaar nog maar amper 9500 gebruikte motoren ingevoerd, maar daarna stegen de importaantallen gestaag als gevolg van de Europese regelgeving, die het zelf importeren van tweedehands motoroccasions heel makkelijk maakte. De export van motoren uit Nederland is al jaren stabiel rond de 7000 stuks.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven