Skip to main content

Honda ruim leider Top 10 wereldwijde motorverkopen

De Top 10 van de best verkochte motorfietsmerken ter wereld werd in 2023 nog steeds aangevoerd door Honda. Daarachter staan er drie Indiase fabrikanten in de Top 5 en vier Chinese motormerken in de wereldwijde Top 10. Dit blijkt uit de wereldwijde verkoopcijfers die MotoCyclesData heeft verzameld.

In 2023 heeft de wereldwijde motorfietsindustrie (inclusief bromfietsen, scooters en motorfietsen) zich hersteld van de coronapandemie, in het afgelopen jaar was de branche goed voor  een omzet van 62,5 miljoen units wereldwijd, een stijging van 2,6%. Tegelijkertijd deed zich een onverwachte daling voor in het elektrische segment.

Kijkend naar de gecombineerde verkoopgegevens in de 92 landen waar MotorcycleData haar tweewielerregistraties zegt te verzamelen, zijn er in de ranglijst van de motormerken Top 10 weinig veranderingen ten opzichte van het voorgaande jaar.

Top 10 Motorfabrikanten wereldwijd (data: Motorcyclesdata)

  1. In 2023 verkocht Honda wereldwijd 18,4 miljoen tweewielers (+4,3%), bijna 700.000 meer dan het jaar in ervoor.
  2. Hero Motor uit India handhaaft haar tweede plek dankzij 5,6 miljoen verkochte gemotoriseerde tweewielers (+5,4%), waarvan het merendeel op de thuismarkt werd verkocht. Hero was vroeger de partner van Honda in India. Hero bouwt de lichte Harley-Davidson X440 voor de Aziatische markt.
  3. Op de derde plaats staat Yamaha met 4,6 miljoen (+0,9%). Het Yamaha-marktaandeel ligt met 7,5% nog steeds 5 procentpunten onder de (top)cijfers van 2012.
  4. Op de vierde plaats staat het Indiase Bajaj Auto met 3,6 miljoen verkopen (+8,7%), vooral dankzij de sterke binnenlandse prestaties. Bajaj is voor 49% eigenaar van KTM en produceert de recente 400cc modellen van Triumph.
  5. Op de vijfde plaats staat TVS Motor, de snelst groeiende Indiase OEM, die vorig jaar 3,4 miljoen exemplaren verkocht (+19,8%). TVS bouwt motoren (G310) voor BMW en is eigenaar van Norton Motorcycles.
  6. Het Chinese Yadea verliest drie plaatsen ten opzichte van vorig jaar en verkeert in grote moeilijkheden. Yadea liep voorop met haar elektrische scotoers, maar ondanks de verkoop van 2,5 miljoen elektrische voertuigen in 2023 rapporteerde het een enorme daling van 49,7% ten opzichte van het voorgaande jaar.
  7. Op de zevende plaats staat Suzuki met 1,9 miljoen verkopen (+7,1%), iets meer dan 10 procent van de verkopen bij Honda.
  8. Haojue is in Europe nog redelijk onbekend, maar de Chinese motorfabrikant produceert al jaren onderdelen en complete units voor bekende motormerken. In China is Haojue de partner van Suzuki, waarmee veel modellen worden gedeeld. Het bedrijf heeft veel contacten met het Permanent Comité van het Politiek Bureau van het Centraal Comité, de hoogste politieke afdeling van de Chinese machthebbers.
  9. Loncin is ook afkomstig uit China, maar het verkoopt haar motoren in Europa onder de merknaam Voge. Daarnaast levert het onderdelen en zelfs complete motorfietsen aan motorfabrikanten als Honda, MV Agusta en BMW Motorrad.
  10. Het eveneens Chinese Zongshen (ook Zonsen genoemd) bouwt modellen voor Aprilia en was de voorheen partner van Harley-Davidson. Het is vooral in de motorsport al langer aanwezig in Europa, bijvoorbeeld in het EWC, de Dakar en de elektrische TTXGP op het Isle of Man.

Buiten de lijst vallen nog andere Aziatische grootmachten als Zontes, Mahindra en Qiangjiang, maar ook Kawasaki (geschat op 483.461 motoren in 2023) en alle Europese en Amerikaanse motormerken.


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws