Skip to main content

Harley-Davidson resultaten Q1 2023: 12 procent minder verkopen wereldwijd

Harley-Davidson heeft de resultaten van het eerste kwartaal van 2023 naar buiten gebracht. Hieruit blijkt dat er wereldwijd 12 procent minder motorfietsen zijn verkocht dan in Q1 2022. Toch nam de winst toe met ruim 37% naar 304 miljoen dollar (€276 miljoen). Jochen Zeits, CEO, zegt hierover: “Harley-Davidson kende een solide start van het jaar, met een geconsolideerde omzet van 20% in het eerste kwartaal, gedreven door Harley-Davidson Motorcycles (HDMC), wat de vooruitgang weerspiegelt die we blijven boeken bij het bevorderen van ons strategisch plan voor Hardwire“.

Minder verkopen, meer winst

Opvallend is dus wel dat er meer winst is geboekt in het eerste kwartaal van 2023 ten opzichte van vorig jaar. Terwijl de verkopen juist flink inzakte. Kijken we namelijk naar de verkopen wereldwijd dan zien we een daling in het aantal verkopen van 12 procent (van 45.000 Q1 2022 naar 39.400 Q1 2023). Met name Latijns Amerika laat qua percentage een flinke daling zien van 25 procent ten opzichte van Q1 2022. Qua aantallen valt dit echter mee en zijn er slechts 200 motorfietsen minder verkocht (600 om 800). Het is met name de Noord-Amerikaanse thuismarkt die qua aantallen juist flink achterblijft. Werden daar Q1 2022 nog 31.200 motorfietsen verkocht, dit jaar blijft de teller vooralsnog steken op 26.000 stuks. Dit komt neer op een daling van 17 procent. De Europese markt laat dan weer een daling zien van 400 stuks (6300 om 5900), wat neer komt op -6 procent. Enkel in Azië en de Pacific laat Harley-Davidson in Q1 2023 een kleine stijging zien van 3 procent. Dit gaat echter maar om 200 meer (6700 om 6900).

Opvallend hieraan is dus dat de winst van Harley-Davidson Incl juist een netto inkomsten stijging laat zien van 37 procent in Q1 2023. Dit heeft met name te maken met het feit dat Harley-Davidson ondanks de dalende verkopen, toch meer motorfietsen heeft omgezet. Hiermee hoopt het Amerikaanse bedrijf alvast voor te sorteren op het aanstaande/net begonnen rijseizoen. Ook het verhogen van de prijzen helpen mee aan het realiseren van meer winst, evenals een meer efficiënte productie. Voor het 120-jarig bestaan, lanceerde Harley-Davidson eveneens een speciale kledinglijn, die zeer in trek blijkt te zijn, want juist hierdoor steeg de verkoop van merchandise met ruim 39 procent.

LiveWire blijft verlies draaien

Ondanks de winst van Harley-Davidson Incl (de overkoepelende holding), blijft het merk LiveWire verlies draaien. In totaal boekte het elektrische merk in Q1 een verlies van $25 miljoen. Dit is $9 miljoen meer dan in Q1 2022. De vooruitzichten voor de rest van 2023 zijn eveneens niet al te rooskleurig voor LiveWire. Harley-Davidson verwacht namelijk tegen het einde van het jaar een verlies te noteren tussen de $115 en $125 miljoen. Qua verkopen verwacht LiveWire uit te komen op (wereldwijd!) tussen de 750 en 2000 motorfietsen.

Vooruitzichten 2023

Voor de motorfietsen afdeling van Harley-Davidson (HDMC) zijn de verwachtingen dat de marge uit zal komen op ongeveer 14 procent, tegenover een omzetgroei van 7 procent ten opzichte van 2022. De financiële tak (HDFS), zal het aankomende tak echter een flink verlies moeten pakken. Dit komt name vanwege de hoge inflatie en de zwakke koers van de dollar. Hier verwacht Harley-Davidson een inkomstenverlies van ruim 20 procent. Om over het gehele jaar alsnog een winst te kunnen boeken, sorteert Harley-Davidson voor met Harley-Davidson Inc op een kapitaalinjectie van ruim $200 miljoen. Aankomend jaar worden ook de nieuwe CVO toermotoren gepresenteerd. Waaronder de 2023 CVO Street Glide en CVO Road Glide. Over eventuele winstcijfers voor het aankomende geeft Harley-Davidson echter geen prognose af.

Foto credits: Testmotor.nl rijtest Harley-Davidson Touring


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws