Skip to main content

Een Oostenrijkse rechtbank heeft de surseance van betaling voor de KSR Group GmbH opgeheven na een overeenkomst met de schuldeisers. KSR is binnen Europa een grote importeur van Aziatische motormerken en vooral actief in de Duitssprekende DACH landen (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland). Totdat KSR Group onder toezicht van de rechtbank kwam te staan, was het een grote speler in de motormarkt met jaarlijks meer dan 60.000 verkochte voertuigen en vestigingen in Italië, Spanje, België, Duitsland en Frankrijk.

KSR is vooral bekend als importeur van het Indiase motormerk Royal Enfield in de zogenaamde DACH-landen: Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, terwijl het ook Chinese merken als Niu, Brixton, Malaguti, Italjet en Motron importeert of zelf voert. Het bedrijf kwam volgens eigen zeggen in de financiële problemen door de economische situatie, gestegen energieprijzen, hoge inflatie, koopkrachtverlies van klanten, hoge materiaalkosten, wisselkoersschommelingen en dalende verkopen.

Terug naar de kernmarkten

Nadat KSR begin september van dit jaar onder bewind van een curator kwam te staan, maakt het nu een doorstart. Er zijn volgens KSR daarnaast momenteel nog “positieve gesprekken gaande met potentiële investeerders”. Wel lijkt het erop dat maar 140 van de 240 personeelsleden in het hoofdkantoor in Gedersdorf aan het werk blijven, die dan de “essentiële kernmarkten” in Europa blijven bedienen. Hiermee worden Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland, Italië, Griekenland en België bedoeld, wat betekent dat vestigingen als die in Spanje en Thailand afvallen en Nederland geen eigen vestiging zal krijgen.

Importeurs

Alle landen buiten de zes genoemde kernmarkten zullen straks via externe importeurs aan de merken van KSR kunnen komen, waarbij op deze manier vooral Malaguti en Brixton wereldwijd verkocht moeten worden. Over CFMoto wordt niet gesproken, wat vermoedelijk betekent dat het importeurschap daarvan overgaat naar de KTM-importeurs, zoals de (eveneens Oostenrijkse) Pierer Group dat wereldwijd al van plan was. Opvallend is dat Royal Enfield bij KSR aan boord bleef; het maakte geen gebruik van de situatie om een zelfstandig dealernetwerk op te bouwden, zoals het dat in bijvoorbeeld Engeland eerder juist wel deed.

“De basis voor een succesvolle toekomst is gelegd. Enerzijds is dit mogelijk gemaakt door de bereidheid tot samenwerking van onze zakenpartners en aan de andere kant door de enorme ondersteuning vanuit onze medewerkers. Wij willen alle betrokkenen bedanken voor het vertrouwen en gaan nu vol optimisme de volgende stappen zetten” – Michael en Christian Kirschenhofer, directeuren KSR Group GmbH.


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws