Op 8 oktober 204 werd door ChromeBurner, vooral bekend als wereldwijd opererende webshop voor motorkleding en motorhelmen met één winkel in Nieuwkuijk, faillissement aangevraagd. Nu wordt gemeld dat het failliete bedrijf wordt overgenomen door het Duitse FC Moto, een vergelijkbaar (maar veel groter) bedrijf met een webshop en één winkel in Aken, net over de Duitse grens bij Maastricht. FC Moto neemt alleen de immateriële activa over, dus de naam, webadressen en dergelijke; het interieur en de voorraad die niet met ‘voorbehoud van eigendom’ was besteld, worden los verkocht.
Verder als webshop
“Onder de paraplu van FC-Moto GmbH und Co. KG, de grote motorkledingspecialist uit Duitsland, gaat ChromeBurner verder als webshop. Er liggen momenteel meerdere scenario’s klaar en samen met de eigenaar van FC-Moto is het team van ChromeBurner nu aan het uitwerken hoe deze nieuwe constructie er straks uit komt te zien. Er wordt hard gewerkt om de website zo snel mogelijk weer online te krijgen om zo te kunnen bouwen aan de toekomst en motorrijders wereldwijd weer van motorhelmen, -kleding en accessoires te kunnen voorzien.” – Nicky Verkuijlen E-commerce & Retail Director ChromeBurner
Volgens Verkuijlen zat FC Moto al de dag na het faillissement aan tafel bij ChromeBurner, waarna later met de curator de deal alsnog werd rond gemaakt. Hij geeft aan dat de leveringen in de toekomst vermoedelijk via het volledig geautomatiseerde magazijn in Duitsland gaan komen, maar dat ChromeBurner nog vanuit een kantoor in Nederland zal worden aangestuurd. Zoals al eerder gemeld zal oprichter Rob Hannink niet meegaan naar de nieuwe bedrijfsvorm van ChromeBurner.
Na-corona dip
ChromeBurner’s faillissement was een gevolg van de sterk groeiende voorraden en net zo hard dalende prijzen als gevolg van de “na-corona dip” die op veel markten te zien is die juist tijdens de coronapandemie piekten. Chromeburner omschrijft het nu zelf als “de combinatie van investeringen in de voorraad -als gevolg van een sterke groei tijdens de pandemie- en een daarna teruglopende vraag, alsmede grote druk op de marge door veel korting op producten online”. Dit probleem geldt voor de hele markt, maar blijkbaar heeft FC Moto een werkwijze gevonden waarmee ze daar geen last van hebben.
Share
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven