Skip to main content

Europese motorfietsverkoop in april: -75% door corona

De registraties van nieuwe motorfietsen zijn in heel Europa in maart en april sterk gedaald als gevolg van de impact van de corona-pandemie. Nu in veel landen de dealers gesloten zijn en de economieën in lockdown blijven, is de commerciële activiteit daar nagenoeg verlamd. Het totale aantal registraties op de 5 grootste motorfietsmarkten (Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en de UK) daalde in maart 2020 al met 39,6% in vergelijking met dezelfde maand van 2019. De situatie verslechterde echter nog verder in april 2020, toen gecombineerde registraties in deze vijf grootste markten met 74,9 procent daalden, in sommige landen was de krimp zelfs 84% tot 96%. 

Aanvulling Nieuwsmotor: in Nederland betrof de daling in beide maanden ‘maar’ 17%: link: Daling motorverkoop stabiliseert op 16,6 procent in april 2020

Het bromfietssegment werd even zwaar getroffen. De grootste Europese bromfietsmarkten (België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Polen en Spanje) zijn in maart 2020 met 37,9% gedaald op jaarbasis. In april 2020 daalden de bromfietsregistraties in dezelfde markten met 55,1%.

Vanwege het seizoengebonden karakter van de markt, met de in het voorjaar geconcentreerde verkopen, heeft deze impact van de uitbraak in maart en april de Europese dealers onder grote financiële druk gezet. Bovendien beschikken dealers nu over een overschot aan Euro 4-voertuigen, die werden voorbereid voor het lenteseizoen, maar die mogelijk onverkoopbaar worden als gevolg van wijzigingen in de regelgeving.

De Europese motorindustrie is blij met de verschillende steunmaatregelen die de lidstaten en de Commissie in de hele economie hebben ingevoerd. Het enige aanvullende verzoek van de sector is dan ook dat de Commissie de periode verlengt waarin Euro 4-voertuigen kunnen worden verkocht, om zo te voorkomen dat dealers met honderdduizenden onverkoopbare producten blijven zitten.

Antonio Perlot, secretaris-generaal van ACEM, over de huidige situatie in de sector: “Met de geleidelijke herstart van de activiteiten, zullen de cijfers in de komende drie maanden ons een duidelijker overzicht geven van de uiteindelijke impact van het COVID-19-virus. Desalniettemin is het al duidelijk dat 2020 een zeer moeilijk jaar zal worden voor de sector, met buitengewone verstoringen van de activiteiten voor fabrikanten, dealers en leveranciers. ACEM en haar leden werken samen met EU- en nationale auhoriteiten om een oplossing te vinden voor het probleem van honderdduizenden Euro 4-voertuigen die nog op voorraad staan. Dit vereist herziening van de relevante wetgeving om ervoor te zorgen dat motordealers in heel Europa zo snel mogelijk kunnen herstellen van het effect van de COVID-19-crisis ”.


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws