Eerste half jaar 2018 voor Piaggio: meer verkocht, minder omzet
In de eerste helft van 2018 verkocht de Piaggio Group wereldwijd 203.900 tweewielers, een stijging van 0,9% ten opzichte van de 202.100 in de eerste zes maanden van 2017. De netto winst daalde echter met 3,3%; de Two Wheelers afdeling genereerde een netto-omzet van 520,5 miljoen euro (538 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar). Dat laatste cijfer omvat ook de verkoop van reserveonderdelen en accessoires, waarvan de omzet 64,3 miljoen euro bedroeg, dat is volgens Piaggo een -niet gespecificeerde- stijging ten opzichte van de eerste helft van 2017.
De daling van de netto-omzet wordt volgens het Italiaanse bedrijf grotendeels veroorzaakt door het effect van wisselkoersen en “een andere geografische verkoopmix”. In de eerste helft rapporteert de Piaggio Group wel een scherpe stijging van de verkoopvolumes voor tweewielers op de Indiase markt met 36,8%, met name door de verkoop van Vespa-scooters maar ook van de Aprilia SR en de groei van het dealernetwerk. Er werden in de eerste zes maanden van 2018 meer dan 60 “Motoplex” winkels in India geopend. Er werd ook een stijging van 9,8% genoteerd in tweewielerverkoopvolumes in het Azië-Pacific gebied in vergelijking met het jaar daarvoor.
In Europa bevestigde de Piaggio Group haar leidende positie in het scootersegment met een marktaandeel van maar liefst 25,6%. In het scooterensegment verhoogde Vespa als onafhankelijk merk haar verkoopvolumes met ongeveer 10% vanaf 30 juni 2017, met een bijzonder positieve bijdrage van de Indiase markt en het ASEAN-gebied. De op Azië gerichte Medley “highwheel” scooter behaalde een groei van 12% qua verkoopvolume.
Over de motormerken van Piaggio wordt een omzetstijging van 17% voor Aprilia gemeld, maar geen aantal. Over Moto Guzzi blijft informatie wat vaag; er wordt aalleen gemeld dat de verkoop van de V7-familie een belangrijke factor in de netto-omzet van Moto Guzzi was”.
Als geheel laat de Piaggio Group groei zien, de afdeling met commerciële voertuigen doet het prima.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven