In 2023 verkocht BMW Motorrad een recordaantal van 209.066 motoren, waarmee een omzet van 3,2 miljard euro werd behaald, zo blijkt uit de financiële presentatie van de BMW Group afgelopen donderdag. Qua aantallen betekent dit een groei van 3%, terwijl de omzet met 1,2% steeg. De winst op de motorfietsen van het Duitse merk steeg met 1,2% van 257 naar 259 miljoen, waardoor de EBIT-marge op 8,1% bleef staan. Prachtige cijfers, maar in het laatste kwartaal van vorig jaar ging het toch niet zo geweldig bij de Duitse motorfabrikant.
Minder inkomsten
Voor het vierde kwartaal van 2023 geeft BMW Motorrad 44.349 uitgeleverde motoren op, een stijging van 1,8% ten opzichte van Q4 in 2022. Hierbij valt op dat de omzet in 2023 in het laatste kwartaal 643 miljoen was, waar dit in 2023 nog 691 miljoen was, wat maar één conclusie kan opleveren: er werden in Q4 van 2023 voor minder geld meer motoren verkocht dan in Q4 van 2022, wat kan komen door het leveren van goedkopere modellen of het geven van kortingen, of een combinatie van beide.
Forse verliezen in Q4
Hierbij doet zich nog een opvallend fenomeen voor, namelijk dat er in dat vierde kwartaal, zowel in 2022 als in 2023, flink verlies geleden werd bij BMW Motorrad. In 2023 was dit 49 miljoen, wat al beter is dan de 65 miljoen van hetzelfde kwartaal in 2022. Dit maakt het wel extra knap dat over het hele jaar alle kerncijfers positief waren, want dit moest dus in drie kwartalen gedaan worden, en ook nog de verliezen van het laatste kwartaal goedmaken.
In de jaarstukken van de BMW Group en de bijbehorende toespraak van BWM topman Oliver Zipse (foto), wordt geen nadere toelichting gegeven op deze cijfers.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven