In het eerste kwartaal (Q1) van 2021 verkocht BMW Motorrad wereldwijd 42.592 motorfietsen, een spectaculaire stijging van 22,5% ten opzichte van de 34.774 in de eerste drie maanden van 2020. Daarmee maken ze niet alleen de daling van 10% in Q1 van het vorige jaar goed, maar stijgen gelijk flink door qua verkoopcijfers. In de begeleidende toespraak van CFO Nicolas Peter wordt nog gemeld dat er het afgelopen jaar 13 nieuwe modellen op de markt zijn gebracht gekomen en dat de EBIT-winst in dit segment 17,9% bedroeg, ook al een flinke stijging ten opzichte van de 12,9% van Q1 in 2020. Ook wordt door Dr. Peter nog vermeld dat er voor de rest van het jaar in het Motorrad-segment een stevige stijging van de leveringen wordt verwacht. Het gaat dus weer erg goed met BMW Motorrad, onderdeel van de BMW Group.
BMW Motorrad: Nog steeds niet elektrisch
Toch gaat het in de presentatie van de kwartaalcijfers amper over motorfietsen, maar vooral over milieudoelstellingen, CO2-waardes, elektrificatie, duurzaamheid, accutechniek, plannen voor vergroening en samenwerking met andere grote bedrijven op dit vlak. De BMW group heeft zichzelf zéér strenge doelstellingen opgelegd op het vlak van elektrificatie en emissie, deels onder druk van Dieselgate en het daaropvolgende negatieve imago van Duitse automerken op dit terrein.
Punt is alleen wel: bij auto’s worden rondom deze onderwerpen enorme stappen gemaakt, terwijl op ditzelfde vlak de vooruitgang bij BMW Motorrad al jaren stilstaat. Er werden tot nu toe volgens BMW al 2 miljoen elektrische voertuigen verkocht, maar qua motorfietsen gaat het misschien om een paar honderd. Dit omdat alleen de (veel te dure en sinds 2014 nauwelijks gewijzigde) C-Evolution motorscooter elektrisch was. In de afgelopen jaren heeft BMW Motorrad wel diverse malen met veel tromgeroffel verschillende elektrische conceptmodellen gepresenteerd, maar van een commercieel model is het nooit gekomen.
Niet zo heel vreemd ook, want door de nog steeds ongunstige cijfers voor actieradius, gewicht, prijs, omvang en laadstructuur, zijn er ook -zo goed als- geen kopers voor een elektrisch model. Oftewel: bij een commercieel model moet door een beursgenoteerd concern gewoon geld verdiend worden, maar daarvoor moet je wel geïnteresseerde consumenten hebben. Onder de huidige voorwaarden zijn die er eenvoudigweg niet.
Toekomst BMW Motorrad
Maar liefst 25 elektrische modellen in 2023, 80% minder emissie in 2030, een laadpalennetwerk, ontwikkelingen in accutechniek, duurzame grondstoffenwinning; de Corporate Strategy website van de BMW Group staat er vol mee. Die doelstellingen gelden voor het hele concern, waarbij Motorrad tot nu toe een remmende factor is. Bij presentaties van weer een aantal nieuwe, elektrische auto’s op het Vison Next PR-evenement, hangt BMW Motorrad er maar een beetje bij; met nòg maar weer een prototype om de goede bedoelingen te laten zien.
Overigens is BMW niet het enige concern met deze ingewikkelde uitdaging, voor Honda, Suzuki en Audi/Ducati zijn er deels dezelfde uitdagingen, maar BMW is wel het enige met een Duits automerk èn een gelijknamig motormerk binnen de groep. Vraag is nu wat BMW met deze uiterst lastige spagaat aanmoet: het concern heeft uiteindelijk minder motorfietsen met verbrandingsmotoren nodig om haar doelstellingen waar te maken, maar de BMW Motorrad-consumenten hebben daar pas zin in als de accutechniek een reuzestap kan zetten.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven