In het eerste half jaar van 2016 zijn de inschrijvingen van nieuwe motorfietsen en scooters in België met bijna 5% gestegen in vergelijking met dezelfde periode in 2015. Het aantal nieuwe inschrijvingen kwam op 15.071. Het is al het derde jaar op rij dat een groei opgetekend wordt. De Belgische markt van motoren en scooters blijft het goed doen, zo blijkt uit cijfers van FEBIAC (de Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie). Het aantal inschrijvingen van nieuwe scooters, motoren en trikes ging er in de eerste zes maanden van dit jaar met 4,9% op vooruit en rondde daarmee de kaap van 15.000 exemplaren. Vorig jaar groeide het aantal inschrijvingen in dezelfde periode ook al met meer dan 4%. Toen namen de inschrijvingen de kaap van 14.000 exemplaren. In 2014 kwamen de nieuwe inschrijvingen in het eerste half jaar uit op 13.500 eenheden.
De stijgende trend zet zich dus voort: het is al het derde jaar achtereen dat er voor de eerste zes maanden een groei van het aantal inschrijvingen opgetekend kan worden. Redenen daarvoor zijn het groot aantal nieuwe modellen dat diverse merken de afgelopen jaren op de markt hebben gebracht, de motor en scooter als oplossing voor de file- en stadsverkeerproblemen en het recent gestegen consumentenvertrouwen. In juni noteerde de Nationale Bank van België immers voor het eerst in zeven maanden een stijging van het consumentenvertrouwen. De consumenten laten nu kennelijk het geld rollen in plaats van het op een spaarrekening te zetten die nog nauwelijks iets opbrengt.
Mobiliteitsoplossing
Als er gekeken wordt naar de cilinderinhoud en naar het type van gemotoriseerde tweewieler dat nieuw gekocht is, dan blijven de trends die de afgelopen jaren ingezet zijn zich ook in 2016 voortzetten. Belgen gaan voor licht én zwaar qua vermogen. De gemotoriseerde tweewielers tot 125 cc met een vermogen onder 15 pk blijven bijna een derde van de Belgische markt innemen. Die voertuigen kunnen daar bereden worden door personen die al twee jaar het (auto)rijbewijs B op zak hebben (wie zijn rijbewijs B na 1 mei 2011 heeft behaald, moet wel “4u” opleiding in een motorrijschool te volgen, maar hoeft geen rijexamen af te leggen).
Daarnaast zijn de motoren met een cilinderinhoud van méér dan 1000 cc in trek. Die zijn goed voor een kwart van de markt. Toch zijn er enkele opvallende ontwikkelingen: de op zich kleine categorie van 125 cc – 250 cc gaat er 25% op vooruit en ook de middelzware klassen (501 cc – 750 cc, en 751 cc – 1000 cc) kennen een groei, voornamelijk door de intrede van verschillende nieuwe motoren en scooters, met aantrekkelijke vormgeving tegen een sterke prijs en die een even grote rijervaring geven.
De 125 cc-categorie is vooral een mobiliteitsoplossing en dan zijn het de scooters die het goed doen. Van de gemotoriseerde tweewielers van 125 cc is 65% een scooter. In de totale markt nemen scooters bijna 30% in. Naar type voertuig blijven de basic/roadster motoren en de reisenduro’s (‘trails’) de sterkhouders. Dat zijn motoren die veel gebruikt worden in woon-werkverkeer en die daarnaast ook een hoog fungehalte hebben als recreatieve voertuigen. Opvallend is de vooruitgang van de trikes. Dat is een kleine categorie maar ook die voertuigen worden meer en meer gebruikt als mobiliteitsoplossing. De driewielers van Piaggio en Peugeot zijn goed voor meer dan 60% van de inschrijvingen. Die voertuigen zijn smal (de afstand van de twee voorwielen valt net binnen de minimummaten van een trike) en kunnen dus gemakkelijk tussen rijen auto’s in fileverkeer. Bovendien kun je met een rijbewijs B met zo’n trike rijden zonder dat er beperkingen zijn op het vlak van cilinderinhoud of vermogen.
Top tien
Dat de gemotoriseerde tweewielers veel als mobiliteitsoplossing worden gezien, blijkt ook uit de top tien van de best verkochte motoren en scooters. Vijf ervan zijn scooters (vier 125 cc’ers en één 250 cc’er) en drie zijn reisenduro’s. De BMW R1200GS (een reisenduro) is de nummer één in die top tien gevolgd door de Vespa GTS250-scooter. BMW en Vespa zijn goed voor drie top-tien-modellen en Honda voor twee. Dat zijn ook de merken die hoog in de top tien van het inschrijvingen per merk staan. Honda leidt daar met een aandeel van 14,4% voor BMW (12,4%), Yamaha (10,1%), Piaggio – Vespa (9,2%) en Kawasaki (6,7%). De eerste tien merken nemen drie kwart van de inschrijvingen voor hun rekening.
Bron: Febiac Foto: Honda
Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven